Berichten over Leefbaarheid

1. Dorpshuis SexbierumVK
    Door Lieuwe van der Pol op 14 februari 2022

ChristenUnie Fryslân stelt vragen over dorpshuizenregeling

De provinciale fractie van de ChristenUnie wil weten of de nieuwe dorpshuizenregeling aan de verwachtingen voldoet. In 2020 ging de nieuwe regeling in. Dorpshuizen en ontmoetingsplekken kunnen in de nieuwe regeling subsidie aanvragen via het Iepen Mienskipsfûns (IMF). Het onderbrengen van de subsidie in het IMF heeft als voordeel dat er meer gebruik van gemaakt kan worden. Ook (stads)wijken en gebouwen die leeg komen te staan kunnen mee doen aan deze nieuwe ontmoetingsplekregeling.

Lees meer over "ChristenUnie Fryslân stelt vragen over dorpshuizenregeling"
  2. Tillehûs1 (2) VK.jpg
    Door Lieuwe van der Pol op 26 januari 2022

Op de bres voor dorpshuizen

De zorgen over Friese dorpshuizen nemen toe, nu die niet alleen de coronacrisis maar ook door de energiecrisis worden getroffen. De buffers zijn verdwenen en daar komen nu nog eens de hogere energieprijzen overheen. De ChristenUnie stelt samen met de PvdA mondelinge vragen tijdens de Statenvergadering van 26 januari over de zorgelijke situatie van dorpshuizen. Wanneer dorpshuizen moeten sluiten, zullen nog meer mensen in een sociaal isolement raken en neemt de vereenzaming verder toe. Wij willen weten of het provinciale coronaherstelpakket ‘No & Moarn’ ingezet kan worden om dorpshuizen te ondersteunen.

Lees meer over "Op de bres voor dorpshuizen"
  3. Groote Veenpolder Rob de Wind vk.jpg
    Wiebo VK-CU-Statenfractie-29 (2).jpg
    Door Wiebo de Vries op 1 oktober 2021

Staten stellen vragen over funderingsproblematiek veenweiden

Wat is de stand van zaken aangaande de verzakkende huizen in het veengebied bij Wolvega? De fundering van deze huizen is zodanig aangetast dat er direct actie nodig is. Acht partijen (GL, PvdD, SP, D66, FNP, PvdA, 50PLUS, ChristenUnie) willen weten of er goed onderzoek is gedaan naar de hoogwatercircuits, die de huizen hadden moeten beschermen tegen de lage waterpeilen in de gebieden ernaast. Ze willen weten wat Gedeputeerde Staten en het Wetterskip gaan doen. Ook willen de partijen duidelijkheid over de afspraken met het Wetterskip rond de financiering van deelname aan het landelijk fonds funderingsherstel.

Lees meer over "Staten stellen vragen over funderingsproblematiek veenweiden"
  4. Stadhuis Delft vk.jpg
    Door Lieuwe van der Pol op 21 september 2021

Meer aandacht voor geweld tegen vrouwen

Elk jaar is er een internationale campagne die aandacht vraagt voor het bestrijden van geweld tegen vrouwen. De fractie van de ChristenUnie in de provincie roept het college van Gedeputeerde Staten op om mee te doen aan de internationale campagne: ‘Orange the World’. Tijdens deze campagne worden gebouwen oranje verlicht. Oranje staat voor dageraad en zonsopgang; voor een hoopvolle, geweldloze toekomst voor meisjes en vrouwen. Tijdens de Statenvergadering van 22 september doet de ChristenUnie dit voorstel.

Lees meer over "Meer aandacht voor geweld tegen vrouwen"
  5. Woning Deinum 3 vk.jpg
    Door Lieuwe van der Pol op 21 april 2021

Meer aandacht voor wooninitiatieven en dementerenden

ChristenUnie vraagt aandacht voor wooninitiatieven zoals ‘Knarrenhofjes’, waarin ouderen zolang mogelijk zelfstandig kunnen wonen. Ook wil de fractie dat er meer bewustwording komt voor mensen die dementeren. Wat is de impact op de samenleving en de woonomgeving?

Lees meer over "Meer aandacht voor wooninitiatieven en dementerenden"
  6. Woning Deinum 2 vk.jpg
    Matthijs-CU-Statenfractie VK-79 (2).jpg
    Door Matthijs de Vries op 25 maart 2021

De verbouwing van Friesland, de andere analyse!

De Lelylijn is een prachtige kans voor Fryslân! Op 23 september 2020 omarmden 11 van de 12 partijen in Provinciale Staten een voorstel van de VVD om de Lelylijn op te nemen in de  Friese omgevingsvisie, waarin staat waar het provinciebestuur met Fryslân naar toe wil. In de tekst van het voorstel staat dat de Lelylijn kansen biedt voor het vestigingsklimaat en de leefbaarheid voor het Noorden.

Lees meer over "De verbouwing van Friesland, de andere analyse!"