Berichten over Ganzen

Petra Ellens
    Door Petra Ellens op 20 maart 2024

Uitkomst Guozzebelied

De Provinciale Statenvergadering van 20 maart staan in het teken van de ganzen. Specifieker besluiten de Staten over het beleid van de opvang, behoud en schade van de ganzen in Fryslân voor de komende tien jaar. De uitkomst van het besluit en de vele moties is omvangrijk. Statenlid Petra Ellens is tevreden met het grootste gedeelte van de uitkomst, maar benadrukt het belang van een evaluatie van het beleid na twee jaar: “mochten de maatregelen toch niet helpen, dan zullen we aandringen op kostenbesparende maatregelen.”

Lees meer over "Uitkomst Guozzebelied"
  2. Ganzenvraatschade
    cufryslanlogo
    Door Webredactie Christenunie Fryslân op 14 mei 2022

Werkbezoek ganzenschade

Het aantal ganzen in Fryslân neemt sterk toe. Provinciale Staten gaan over het ganzenbeleid. Daarom nodigt LTO Noord de Statenleden uit voor een werkbezoek over de ganzenschade. Het werkbezoek vindt plaats bij de familie Kroodsma in Engwierum op zaterdag 14 mei 2022. In het veld zien de Statenleden met eigen ogen hoeveel gras er opgegeten wordt door de ganzen.

Lees meer over "Werkbezoek ganzenschade"
  3. Kolgans
    Lieuwe-CU-Statenfractie-VK 123 (2).jpg
    Door Lieuwe van der Pol op 20 april 2022

Friese ganzenaanpak

Fryslân is een erg belangrijk gebied voor trekkende ganzen. In de winterperiode verblijven er ongeveer 500.000 ganzen in Fryslân. De verschillende ganzensoorten zorgen jaarlijks voor veel schade als gevolg van ganzenvraat van gras in Fryslân. Het provinciale beleid is gebaseerd op balans: beschermen en schade bestrijden. Het huidige beleid dient geactualiseerd te worden. Provinciale Staten geven tijdens het debat op 20 april jl. richting aan het nieuwe beleid. ChristenUnie ziet ook dat de problemen toenemen rondom de standgans. Daarbij komt dat het niet gelukt is om de schade terug te dringen.

Lees meer over "Friese ganzenaanpak"

Labels: ,