Berichten over Bestuur

1. Asielzoeker vk.jpg
    Door Lieuwe van der Pol op 27 augustus 2021

Creëer extra plekken om asielzoekers en vergunninghouders op te vangen

De capaciteit die het COA heeft om asielzoekers en vergunninghouders op te vangen, staat mede door de situatie in Afghanistan onder grote druk. Er moeten snel extra plekken komen om vluchtelingen op te vangen. Het demissionaire kabinet heeft de Commissaris van de Koning (CvdK) en het college van Gedeputeerde Staten (GS) daarom een brief gestuurd. In de brief wordt dringend verzocht om snel door te geven of er in Fryslân extra plek is om asielzoekers en vergunninghouders op te kunnen vangen. De Friese Statenfracties van de PvdA, GrienLinks en ChristenUnie willen dat er snel gehoor wordt gegeven aan de oproep van het kabinet. De fracties zien graag dat GS en de CvdK, in zijn rol als Rijksheer, een actieve rol pakken om voor extra opvanglocaties te zorgen. Daarom hebben zij schriftelijke vragen gesteld.

Lees meer over "Creëer extra plekken om asielzoekers en vergunninghouders op te vangen"
  2. Zonnebloemen vk.jpg
    Wiebo VK-CU-Statenfractie-29 (2).jpg
    Door Wiebo de Vries op 30 juni 2021

Kadernota 2022: Aandacht voor wat écht telt

De coronatijd heeft er vooral bij onze jeugd ingehakt. Veel alleen thuis zitten, geestelijk in nood komen. Kortom, als deze periode ons iets geleerd heeft is het dat wij onze sociale contacten niet kunnen missen. Aandacht voor elkaar, aandacht voor wat echt telt. De ChristenUnie vindt de Kadernota 2022 mager en komt met voorstellen om extra zaken te realiseren.

Lees meer over "Kadernota 2022: Aandacht voor wat écht telt"
  3. Klok vk.jpg
    Door Lieuwe van der Pol op 17 februari 2021

Een eerlijke verdeling van het gemeentefonds

Onze gemeenten hebben het zwaar. De tekorten in onder andere de jeugdzorg maken dat de leefbaarheid onder druk staat. De herijking van het gemeentefonds door het Rijk toont een onevenwichtige verdeling van middelen en treft Fryslân en het noorden buiten proportioneel. Wij vinden dat we de daad bij het woord moeten voegen en de gemeenten als provincie moeten helpen.

Lees meer over "Een eerlijke verdeling van het gemeentefonds"
  4. democratischevernieuwing4k.jpg
    Door Lieuwe van der Pol op 17 februari 2021

Democratische vernieuwing in Fryslân

Niet elke burger zit te wachten op allerlei vragenlijsten over verschillende onderwerpen. Hoe bereik je doelgroepen die nu niet of heel weinig betrokken zijn bij de besluitvorming? En misschien nog wel belangrijker; welke verwachtingen worden er gecreëerd? Het succes van betrokkenheid en eigenaarschap van burgers staat en valt bij duidelijke en op maat gesneden communicatie over het proces en de besluitvorming.

Lees meer over "Democratische vernieuwing in Fryslân"

Labels: ,