CU-bijeenkomst over stikstof beleid

Stikstof tekening.JPGvrijdag 10 januari 2020 19:54

Wat is stikstof en wat zijn de gevolgen daarvan? Fractievoorzitter Wiebo de Vries praat CU-raadsleden, wethouders en steunfractieleden bij over stikstof. De bijeenkomst wordt vrijdag 10 januari gehouden in het provinciehuis.

Het is niemand ontgaan dat stikstof een hoop stof heeft doen opwaaien. Naar aanleiding van een informerende bijeenkomst over het voorgenomen beleid op 10 oktober 2019, protesteerden de boeren de volgende dag met trekkers voor het provinciehuis. De provincies wilden verder gaan dan het kabinet voorstelde. Gedeputeerde Kramer trok toen uiteindelijk de nog verse beleidsregels voor Fryslân in.

Wat is de stand van zaken nu? Heeft Fryslân nog steeds een voorbehoud? 'Ja,' zegt Wiebo de Vries. De provincie gaat wel mee met de voorstellen vanuit het Rijk, maar met het voorbehoud dat er eerst meer duidelijkheid komt over beweiden en bemesten.’

De nieuwe beleidsregels treden 1 februari 2020 in werking. Wiebo de Vries licht deze regels toe. Boeren kunnen uitbreiden als er geen toename is van stikstofdepositie (stikstof die neerdaalt uit de lucht en daardoor de bodem beïnvloedt). Dit kan bijvoorbeeld door een nieuwe stal te bouwen, die minder stikstof uitstoot dan de oude stal. Dat wordt ook wel intern salderen genoemd. Of een boer kan de rechten opkopen van een bedrijf dat wil sluiten. Dat wordt extern salderen genoemd.

Fryslân blijft zich inzetten voor een brede dialoog en een gebiedsgerichte aanpak. De provinciale fractie van de ChristenUnie zal dit nauwlettend blijven volgen.

Meer weten?  https://www.aanpakstikstof.nl/

20200110_165752.jpg