Goed zicht op stikstofhandel houden

Koe vk.jpgvrijdag 18 december 2020 17:02

Nu het extern salderen ook open wordt gesteld in Fryslân, gaat de provincie bijhouden hoeveel rechten er worden opgekocht. De Statenfracties van de ChristenUnie en CDA willen meer duidelijkheid over de afspraken en zekerheid hebben dat er geen ongewenste handel plaatsvindt. Hierover stellen zij vragen aan het college van Gedeputeerde Staten.

“Wij zijn niet gerust op het vrijgeven van het extern salderen”, zegt ChristenUnie Statenlid Wiebo de Vries. Hij is er niet zeker van dat elke transactie verplicht gemeld moet worden. “Hoe kun je dan goed monitoren?”, vraagt hij. Beide fracties willen meer duidelijkheid en ook inzicht in het monitoringssysteem.

De bezorgdheid leeft ook bij het CDA. Statenlid Anne Schelhaas: “We moeten ervoor waken dat de economische activiteit niet verdwijnt uit Fryslân. Daarvoor is het belangrijk om goed zicht te houden op de stikstofhandel.” Bovendien is het volgens de fracties onlogisch dat er gekozen is voor twee systemen. Een landelijk systeem en een provinciaal systeem. “Als we het hebben over zo’n groot dossier als stikstof en de registratie daarvan, dat kunnen we maar één keer goed regelen”, vinden De Vries en Schelhaas.

Daarnaast vinden de fracties dat er meer ingezet moet worden op de gebiedsgerichte aanpak van stikstof. Op het moment dat de beschikbare stikstofruimte uit Fryslân wordt weggekocht gaat de balans tussen de economie en de impact op Friese natuurgebieden verloren. De fracties willen zich juist inzetten voor een goede balans.

2020 12-18 SV CU CDA Stikstofhandel.pdf13,8 kBapplication/pdfdownload
Antwoordbrief CU en CDA over stikstofhandel _.pdf3,1 MBapplication/pdfdownload