Werkbezoek Thialf

cufryslanlogo
Door Webredactie Christenunie Fryslân op 13 september 2023 om 17:38

Werkbezoek Thialf

Nu het schaatsseizoen in Thialf weer is begonnen worden de Statenleden uitgenodigd voor een werkbezoek in het ijsstadion op woensdag 13 september 2023. Daarbij staat de financiële situatie van Thialf centraal. Ondanks een extra bijdrage van het Rijk, Topsport NOORD, NOC*NSF en de KNSB is het van belang dat de betrokken partijen en de aandeelhouders (Provincie Fryslân en gemeente Heerenveen) Thialf blijven ondersteunen.

De Statenleden krijgen een rondleiding en ook een kijkje achter de schermen. Er wordt ondertussen al geschaatst door verschillende ploegen. Directeur Minne Dolstra neemt de Statenleden mee in de plannen om de inkomsten voor Thialf te vergroten. Zo staat de kantoorruimte boven de Ireen Wüstbocht nog leeg. Er zijn plannen om deze ruimte te verhuren om het businessmodel van Thialf uit te breiden. Voor de ontwikkelingskosten wordt een investeerder gezocht. Ook krijgen de Statenleden de machinekamer te zien. Minne Dolstra laat weten dat een vervangingsinvestering al gauw duizenden euro’s kan kosten.

Verder is Thialf bezig een energiehub te realiseren. Deze combinatie van energieopslag in batterijen en een energiemanagementsysteem zorgt voor beheersbare energietarieven bij Thialf en mogelijkheid om geld te reserveren voor vervangingsinvesteringen.

IJsstadion Thialf schakelde in juni 2020 alle zonnepanelen op het dak uit. Dit omdat de brandverzekering door de verzekeraar werd opgezegd. In maart 2023 zouden de panelen weer aan. Dat is helaas niet gelukt. Er wordt hard gewerkt om aan alle veiligheidseisen te voldoen. Als alles klaar is kunnen de zonnepanelen, in overleg met de verzekeraars, weer aan. Daarmee nemen de jaarlijkse energielasten van Thialf af.

ChristenUnie blijft de ontwikkelingen rondom de financiële situatie van Thialf nauwlettend volgen. De ijshal is er voor iedereen en niet alleen voor de topsporters. De breedtesport moet een blijvende en prominente plaats krijgen, ook in de meerjarenafspraken.

Groepsfoto

Labels: ,