ChristenUnie Fryslân maakt zich zorgen over Friese treinreiziger

Matthijs-CU-Statenfractie VK-79 (2).jpg
Door Matthijs de Vries op 6 april 2022 om 16:00

ChristenUnie Fryslân maakt zich zorgen over Friese treinreiziger

De ChristenUniefractie zet zich al jaren in voor een goede verbinding naar de Randstad. Dat dit geen overbodige luxe is blijkt maar weer. Opnieuw worden we geconfronteerd door verontrustende berichten over het spoortraject van het Noorden naar de Randstad. De Friese reiziger moet door een misser van ProRail de komende 2,5 jaar maar hopen dat zij de aansluiting op de trein in Zwolle haalt.

"Wij vinden dat een onacceptabele situatie voor de Friese reiziger”, zegt Matthijs de Vries van de ChristenUnie. Het traject Zwolle - Leeuwarden is al kwetsbaar doordat alle treinverkeer naar het noorden door de flessenhals bij Zwolle moet. Deze misrekening van ProRail maakt de Friese reiziger nog meer het kind van de rekening. We stellen daarom vragen aan de Gedeputeerde en willen ook weten wat de Gedeputeerde doet om de minister en ProRail te overtuigen van een snelle en goede oplossing.

Deze situatie laat zien dat de Lelylijn echt meerwaarde heeft in de verbinding tussen het Noorden en de Randstad. Hij kan er wat ons betreft dan ook niet snel genoeg liggen. Maar tot die tijd zullen we blijvend moeten investeren in een stabiele en degelijke spoorverbinding naar de Randstad om de Friese reiziger aangesloten te houden.

Als ChristenUnie zetten we ons blijvend in voor de Noordelijke reiziger. Ook via onze eigen Tweede Kamer fractie zullen we aandringen op meer aandacht voor het openbaar vervoer in het Noorden en een oplossing voor dit specifieke probleem.

Labels: ,