Campagne om de reiziger weer de bus in te krijgen

Matthijs-CU-Statenfractie VK-79 (2).jpg
Door Matthijs de Vries op 23 juni 2021 om 16:08

Campagne om de reiziger weer de bus in te krijgen

“Nu de beperkende maatregelen in het kader van corona snel afnemen, is het tijd om de reiziger weer terug te krijgen in de bus. Steek nu energie in een wervende campagne”, zegt Statenlid Matthijs de Vries. Hij vindt dat er meer aan gedaan kan worden. “Als er minder mensen met de bus gaan heeft dit gevolgen voor het aantal buslijnen en dienstregelingsuren”, zegt hij. Daarnaast wil de fractie van de ChristenUnie dat het platteland goed bereikbaar blijft. "Het is ongepast om de Opstapper duurder te maken en minder vaak te laten rijden", zegt hij tijdens de vergadering over de overbruggingsconcessie.

De provincie wil de nieuwe busconcessie in Fryslân niet meteen voor tien jaar aanbesteden. Door de gevolgen van de coronacrisis verwacht de provincie geen goede inschrijvingen van vervoerders te ontvangen om het busvervoer voor een langere periode te verzorgen. Daardoor worden de mogelijkheden onderzocht voor een overbruggingsconcessie voor de periode van 2022 tot 2024.

De fractie van de ChristenUnie is kritisch over het voorstel van de overbruggingsconcessie aan de huidige vervoerder Arriva. In het nieuwe voorstel wil Arriva ook andere mobiliteitsoplossingen inzetten zoals: deelauto’s en deelfietsen in gebieden waar buslijnen (gedeeltelijk) wegvallen. Daarnaast wil de vervoerder bezuinigen op de Opstapper. Met de Opstapper reis je tussen een Opstapperhalte en de halte van de gewone bus. Hierover heeft de fractie van de ChristenUnie zorgen. “Vooral de oudere reiziger kan niet met een fiets of een deelauto naar de gewone bushalte”, zegt Matthijs de Vries. Hij vindt dat het openbaar vervoer aantrekkelijk en er voor iedereen moet zijn. Daarom komt hij met een oproep om het maximale te doen om de frequentie en de kosten van de Opstapper niet te veranderen. Deze oproep krijgt brede steun van Provinciale Staten. De gedeputeerde verzoekt aan Arriva om de bezuinigingsplannen van Opstapper niet door te voeren. Het is nog niet duidelijk welke financiële gevolgen dit heeft voor de provincie.

Provinciale Staten stemmen 23 juni jl. in met de noodconcessie voor twee jaar aan vervoerder Arriva.

Labels: , ,