Minder busvervoer door Fryslân vanaf 2021

Qliner vierkant.jpgvrijdag 09 oktober 2020 18:13

De provincie wil vanaf 2021 minder bussen door Fryslân laten rijden. Sinds de uitbraak van de coronacrisis gaan er veel minder reizigers met het openbaar vervoer, waardoor busmaatschappij Arriva minder reizigersopbrengsten heeft. Het is de verwachting dat deze trend blijvend is.

Gedeputeerde Fokkens heeft op 8 oktober 2020 aan het provinciebestuur meegedeeld dat de dienstregelingen worden aangepast. Het CDA en de ChristenUnie hebben hier vragen over. Ze maken zich zorgen over de bereikbaarheid van het platteland en willen weten hoe dat gewaarborgd wordt. Zijn bijvoorbeeld alternatieve vormen van openbaar vervoer aan de orde geweest? Daarnaast willen ze weten of Arriva de dienstregeling enkel aanpast op basis van achterblijvende reizigersopbrengsten of dat er ook andere elementen meespelen.

De provincie vindt flexibiliteit in de dienstregeling belangrijk, vanwege de onzekere toekomst. De Statenfracties snappen dat uitgangspunt, maar zijn wel benieuwd hoe snel de dienstregelingen tussentijds aangepast kunnen worden. Daarnaast willen de fracties weten hoe en wanneer de provincie dit gaat communiceren naar de reizigers.

TitelBestandsgrootteMIME-type
2020 10-09 SV CU CDA Aangepaste dienstregeling OV.pdf20,6 kBapplication/pdfdownload
Antwoordbrief CDA en CU over aanpassen van de dienstregeling openbvaar vervoer 2021 i.v.m. coronacri992,8 kBapplication/pdfdownload

Archief > 2020