Werkbezoek Bouwgroep Dijkstra Draisma

Dijkstra Draisma vk.jpgwoensdag 30 september 2020 17:47

Slim, snel en efficiënt bouwen is wat Bouwgroep Dijkstra Draisma wil. Tijdens een werkbezoek aan het bedrijf in Dokkum zien we hoe snel de huizen gebouwd worden en spreken we over het verduurzamen van huizen.

Het verduurzamen van huizen is geen gemakkelijke opgave. Het is niet even een warmptepomp aanschaffen en wat zonnepanelen op het dak leggen. Wietse de Vries van Bouwgroep Dijkstra Draisma: “Het aanschaffen van een warmtepomp is voor veel huizen geen goede oplossing om van het gas af te gaan.” Het bouwbedrijf heeft inmiddels ervaring met verschillende types warmtepompen en ze zijn nog steeds op zoek naar een warmtepomp die goed draait. Het bouwbedrijf een duidelijke visie op de gasloze toekomst en ziet meerdere oplossingen voor ogen.

“Vernieuwen geeft energie,” zegt directeur Biense Dijkstra. Dat het bouwbedrijf blijft pionieren blijkt. Zo hebben ze onlangs 6 hectare grond gekocht om te gaan experimenteren met de teelt van lisdodden. De lisdodden willen ze gebruiken als isolatiemateriaal. Door duurzame materialen te gebruiken levert Dijkstra Draisma een bijdrage op het gebied van circulaire economie. Ook al blijft Dijkstra wel kritisch over de circulaire economie: “Ik noem het ook wel circulariekoek. Je gooit nog steeds heel veel weg. We gebruiken het woord circulair te makkelijk,” vindt hij. “ Het kan op 114 verschillende manieren worden uitgelegd.”

Een delegatie van de fractie van de ChristenUnie krijgt woensdag 30 september een rondleiding door de productiehal. Dijkstra legt uit dat vakmanschap hoog in het vaandel staat. Vakmanschap in combinatie met digitalisering. Steeds meer gaat digitaal en door middel van robots. Ook bezichtigt de fractie de modelwoning op het terrein. De modelwoning is volledig energiezuinig ingericht. De fractie is enthousiast over de durf, daadkracht en passie van deze onderneming.