Vragen over extern salderen

Koeien Thom vierkant.jpgwoensdag 09 september 2020 14:42

De provincie Fryslân is al enige tijd in gesprek met alle betrokken sectoren om te komen tot een oplossing voor het stikstofprobleem. Bedrijven die stikstofruimte nodig hebben voor uitbreiding kunnen deze kopen van andere agrarische bedrijven. Ook wel extern salderen genoemd.

Uit een bericht van het Interprovinciaal Overleg (IPO) vernemen de ChristenUnie en CDA dat in een aantal provincies extern salderen mogelijk wordt medio september.

Een risico van extern salderen kan zijn dat er economische activiteit verdwijnt uit het Noorden. Dat is iets wat ChristenUnie en CDA willen voorkomen. De beide Statenfracties willen weten hoe het extern salderen vorm krijgt in landbouwprovincie Fryslân. Hierover stellen zij schriftelijke vragen.

“Het is opmerkelijk dat het college begin september geen nieuws te melden heeft over het extern salderen terwijl andere provincies hierover zorgvuldige afspraken hebben gemaakt met het Rijk”, zegt Statenlid Wiebo de Vries van de ChristenUnie. Hij is niet tevreden over de gang van zaken. Ook CDA Statenlid Anne Schelhaas is verrast: “Wij willen waarborgen hebben, zodat aankopen zoals onlangs door de provincie Brabant hier niet kunnen gebeuren”.

De fracties willen weten welke specifieke afspraken provincies hebben gemaakt met het Rijk om zeker te stellen dat er stikstofruimte vrij komt om de natuur te herstellen. Ze horen graag hoe de provincie Fryslân dit denkt te waarborgen en hoe het overleg met alle sectoren verloopt.

Klik hier voor het opiniestuk van ChristenUnie en CDA in het Friesch Dagblad van 23 september 2020.

2020 09-09 SV CU CDA Stikstof extern salderen.pdf13,6 kBapplication/pdfdownload
Antwoordbrief ChristenUnie en CDA over extern salderen _.pdf821,6 kBapplication/pdfdownload
Motie Vreemd CDA, CU - Geen ongewenste handel met stikstofruimte.pdf30,7 kBapplication/pdfdownload

Archief > 2020