Vragen over Friese hulp bij asielopvang

Lieuwe-CU-Statenfractie-VK 123 (2).jpg
Door Lieuwe van der Pol op 30 augustus 2022 om 16:00

Vragen over Friese hulp bij asielopvang

Samen met de Statenfracties van D66, GrienLinks, PvdA en SP stellen we vragen aan het provinciebestuur over de Friese hulp bij asielopvang. De opvangplekken zitten overvol en de asielprocedures nemen veel tijd, wat heeft geleid tot grote problemen in Ter Apel. De partijen willen weten hoe de provincie het Rijk en Friese gemeenten kan helpen met extra opvanglocaties.

‘Aan de grenzen van het mogelijke’
Volgens de Leeuwarder burgemeester en voorzitter van Veiligheidsregio Fryslân Sybrand Buma zit Fryslân al ‘aan de grenzen van het mogelijke’ als het gaat om asielopvang. Statenlid Lieuwe van der Pol: "Wat er nu gebeurd is schrijnend en verdrietig. In Fryslân staan wij er voor dat niemand in de kou buiten slaapt en dat iedereen mee kan doen. We vragen daarom wat de provincie nog wel kan doen om tijdelijk meer mensen op te vangen vanuit Ter Apel."

Een Fries plekje
Het gaat de partijen niet alleen om verlichting op de korte termijn, zoals de aangekondigde wachtlocatie in Zoutkamp die Ter Apel moet ontlasten, maar ook om de (middel)lange termijn. Partijen willen weten hoe het staat met het gebruiken van vastgoed voor (tijdelijke) huisvesting, in het bijzonder het vastgoed van de Provincie Fryslân en de andere overheden. Al langer zijn er plannen voor het ombouwen van leegstaande gebouwen en de provincie heeft er ook een subsidie voor in het leven geroepen. De partijen zien kansen om meer woonplekken te creëren en daarmee de doorstroom vanuit azc’s te bevorderen.

Labels: , , ,