Fryslân – Europa

Europese vlag vierkant.jpgwoensdag 27 mei 2020 14:14

“Waar liggen de kansen voor Fryslân in Europa, wat zijn onze sterke punten en wat hebben wij te bieden?”, zegt Statenlid Matthijs de Vries tijdens de behandeling van beleidsbrief Fryslân en Europa.

De ChristenUnie is het volledig eens met de brief dat het beter moet de komende jaren. Fryslân moet zich de komende jaren meer onderscheiden in Europa. Tijdens de vergadering over de beleidsbrief Fryslân Europa op 27 mei dringt de fractie van ChristenUnie erop aan om een duidelijke focus op onderwerpen te hebben waarin Fryslân sterk is. “Watertechnologie, circulaire economie en natuurinclusieve landbouw, daar moet Fryslân zich op gaan richten”, zegt De Vries.

Het Europees gemeenschappelijk landbouwbeleid  (GLB) is één van de grootste programma’s van Europa. Het nieuwe beleid hierop is dan ook van cruciaal belang voor Fryslân. De fractie van de ChristenUnie is voorstander van kringlooplandbouw. Onze provincie kent een grote verscheidenheid in landbouw en bestaat in oppervlakte voor 70% uit landbouw. Dat is het unieke van Fryslân.

Het programma European Ready is de projectorganisatie om het Europese beleid vanuit Fryslân vorm te geven. Samen met gemeenten, provincies, bedrijven, culturele sector maar ook de landbouw moet er gewerkt worden aan een duidelijk plan. Gedeputeerde de Rouwe heeft daarin op vraag van onze fractie toegezegd om Provinciale Staten met regelmaat te informeren over de vorderingen en zal uitnodigen om mee te denken.

De Vries: “Het nieuwe beleid is een stap in de goeie richting naar Europa waarbij we ons vooral bewust moeten zijn dat we niet alleen iets te halen hebben maar ook heel veel te brengen hebben als Fryslân.”

Archief > 2020