CU vindt dat PS hadden moeten besluiten over nachttrein Leeuwarden

ov foto's 001vrijdag 17 april 2015 09:33

Een nachttrein in het weekend vanuit de Randstad naar Leeuwarden is volgens gedeputeerde Kramer te duur en komt er daarom niet. Dat staat in de antwoorden van de gedeputeerde op vragen van de ChristenUnie hierover. De ChristenUnie vraagt waarom Kramer deze beslissing zelf heeft genomen, in plaats van het voor te leggen aan de Staten zoals in Groningen en Drenthe is gebeurd.

In aanvullende vragen verzoekt de fractie de gedeputeerde ook om uit te zoeken of er mogelijkheden zijn voor een aansluitende trein op het traject Leeuwarden-Groningen zodat ook Friezen gebruik kunnen maken van de nachttrein.

Fractievoorzitter Anja Haga vindt het vreemd dat de gedeputeerde de Staten niet heeft geconsulteerd, nadat in het Bestuur Overleg Spoor de NS met een aanbod kwam voor de nachttrein naar Groningen en Leeuwarden. 'Die terugkoppeling heeft wel in beide andere provincies plaatsgevonden. Wij vinden dat ook een normale gang van zaken. Een extra trein kost geld. Die zal niet direct voldoende reizigers vervoeren om rendabel te zijn. Maar de Staten maken keuzes, ook als het gaat om de besteding van budget voor Openbaar Vervoer,' zegt Haga. 'Wij hebben de gedeputeerde meermalen om extra inzet gevraagd als het gaat om de lobby voor goede spoorverbindingen naar Leeuwarden. Daar hoort ook zeker een goede communicatie bij. We vragen ons af of de Staten zonder de vragen van de ChristenUnie iets over de nachttrein en het aanbod van NS van de gedeputeerde hadden gehoord. Dat vinden we niet goed.'

De ChristenUnie wil graag dat de gedeputeerde met de regionale vervoerder Arriva om tafel gaat om mogelijkheden te bekijken voor een aansluitende trein op het traject Leeuwarden-Groningen. 'Zodat inwoners van Fryslân ook gebruik kunnen maken van een late trein van en naar de Randstad.'

TitelBestandsgrootteMIME-type
2015-04-14 antwoordbrief CU over nachttrein 20150413154,9 kBapplication/pdfdownload