CU zet ruim 40 vrijwilligers in het zonnetje

Vrijwilligersfeestmaandag 09 maart 2015 11:42

De ChristenUnie zette zaterdag ruim 40 vrijwilligers in het zonnetje met gebak en bloemen. De vrijwilligers komen uit de hele provincie maar hebben een ding gemeen: Ze zetten zich belangeloos in voor anderen. De ChristenUnie schenkt extra aandacht aan vrijwilligers vanwege het 15 jarig jubileum van de partij. ‘We vieren feest en dat doen we niet alleen,' zegt Anja Haga van de ChristenUnie Fryslân. De vrijwilligers werden zaterdag bedankt tijdens het CU vrijwilligersfeest op de de Markt van Mogelijkheden in Drachten.

Twee vrijwilligers werden zaterdag speciaal toegesproken. Een van hen is Greet Euwema, een 76 jarige dame uit Buitenpost. Ze ving de afgelopen twee jaar vier verschillende vrouwen op die hier als vluchteling zijn gekomen. Ze reed ermee naar het ziekenhuis en naar de verloskundige in Kollum. Als het nodig is, rijdt ze naar een halal-slager in Tolbert. Geen alledaags bezoek als je weet dat Greet vegetariër is. Ook helpt ze wekelijks kinderen uit een Somalisch gezin met rekenen en schrijven en is ze regelmatig met een boodschappenlijstje onderweg naar de Afro-shop in Leeuwarden. Ook een gezin dat een voedselpakket krijgt van de Voedselbank, kan op haar hulp rekenen. Wethouder Marja Krans uit Smallingerland overhandigde haar het bloemetje.

Voor de ChristenUnie zijn vrijwilligers heel belangrijk. ‘Vrijwilligers zijn een verbindend middel in de samenleving en zo een inspiratie en voorbeeld voor ons allemaal. We kunnen ons geen gezond land voorstellen zonder vrijwilligers,’ zegt Anja Haga.

Archief > 2015