Treinen zonder toilet?

Arriva Spurt toilet 2.jpgwoensdag 28 augustus 2019 17:08

De ChristenUnie is verbaasd dat er treinen gaan rijden zonder toilet. Wat zijn de overwegingen geweest om tot dit besluit te komen? Hoe lang worden deze treinen op het traject Leeuwarden- Harlingen-Haven ingezet? Daarover stelt de fractie vragen.

‘Dit besluit kan ten koste gaan van een kwetsbare groep mensen, die afhankelijk zijn van openbaar vervoer,’ zegt Matthijs de Vries. ‘Voor ouderen, ouders met jonge kinderen, zwangere vrouwen, mensen met blaas- en darmproblemen en chronisch zieken is de aanwezigheid van een toilet onmisbaar. Deze mensen kunnen niet mee met een trein zonder toilet.’

De fractie van de ChristenUnie vraagt tevens aan de Gedeputeerde Staten of zij bereid zijn een tevredenheidsonderzoek onder de reizigers uit te voeren op het traject zonder aanwezigheid van een toilet.

Omdat de fractie niet tevreden is met de antwoorden van Gedeputeerde Staten, stelt zij in de vergadering van 25 september nog aanvullende mondelinge vragen. De gedeputeerde antwoordt dat het niet mogelijk is om deze treinen alsnog van toiletten te voorzien.

2019 08-28 SV CU treinen zonder toilet.pdf60,9 kBapplication/pdfdownload
2019 09-18 Antwoordbrief CU over toiletten in treinen.pdf3,1 MBapplication/pdfdownload
2019 09-25 MV Treinen zonder toiletten.pdf183,2 kBapplication/pdfdownload

Archief > 2019