Blijven wonen in een woning waar de zorg passend is?

Huis van Heden2.jpgwoensdag 05 juni 2019 17:15

Als we ouder worden blijven we steeds langer thuis wonen. Blijven we wonen in dezelfde woning? Mia Schaafsma, directeur van Platform GEEF zoekt contact met ChristenUnie Provinciale Staten. Het platform richt zich op het langer zelfstandig thuis wonen met behulp van technologie. De fractie brengt op woensdag 5 juni een bezoek aan Platform GEEF en Huis van het Heden in Leeuwarden.

De techniek gaat steeds verder. Steeds meer ouderen hebben een tablet en of smartphone. Met behulp van slimme technologie kan de zorg daar voordeel mee doen. Platform GEEF houdt zich onder andere bezig met de nieuwste techniek laat dit zien in een demonstratiewoning. Deze woning wordt ‘Huis van het Heden’ genoemd. Afgelopen jaar hebben 2200 mensen Huis van het Heden bezocht.

Na een presentatie over Platform GEEF bezoekt de fractie de woning. De ‘Sta-op’ stoel wordt getest en Paro de snoezelrobot voor dementerende ouderen krijgt heel wat aaitjes. Huismeester Henny Feijer legt uit waarom het een zeehond is. ‘Als ouderen vroeger bang zijn geweest voor honden of katten dan houden ze die angst,’ zegt ze. Ook testen we in het huis de ‘plasroute’. Dat houdt in dat door één druk op de knop de verlichting van het bed naar de wc aangaat. Zo zijn er nog veel meer technische snufjes te ontdekken in het huis. Een leuke en leerzame ochtend waarbij we inzicht krijgen in wat er allemaal mogelijk is om langer thuis te kunnen blijven wonen.

Mia Schaafsma zou op het gebied van sociale circulariteit wel meer willen samenwerken met de provincie. Voor de toekomst zijn ze bezig met ‘Dorp van het Heden’ waarbij ze alle functies in het dorp willen verbinden. GEEF Geluk, dat is het thema waar Mia en haar collega’s zich met hart en ziel voor in zetten.

Platform GEEF is in 2007 opgericht door de Kwadrant Groep, de Friesland Zorgverzekeraar en Woningcorporatie Elkien om de kansen rondom de ontwikkeling en het gebruik van woon- en zorgtechnologie te ondersteunen, zodat inwoners zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen.

Archief > 2019