Op werkbezoek bij Renewi in Drachten

IMG_20180411_111413donderdag 12 april 2018 16:43

Wie Renewi (voorheen Van Gansewinkel) in Drachten een afvalbedrijf noemt, wordt direct gecorrigeerd door de manager gevaarlijke stoffen Haye de Boer. ‘We zijn een grondstoffenbedrijf,’ zegt hij. ‘We zijn een belangrijke speler in de circulaire kringloop. Dat is onze business’. Onlangs stelde de ChristenUnie in de Staten kritische vragen naar aanleiding van geconstateerde overtredingen bij Rewini. ‘Dan moet je ook ter plekke willen kijken hoe het zit’, zegt fractievoorzitter Wiebo de Vries. De fractie was er op werkbezoek op 11 april.

De overtredingen en de communicatie erover zitten De Boer duidelijk dwars. ‘We werken hier volgens strenge normen. Daarmee zeg ik niet dat er nooit iets fout gaat. Maar we zijn zeer zorgvuldig en het steekt ons als een ander beeld ontstaat. Van de overtredingen die in november zijn geconstateerd waren er drie niet waar. De overige hebben we kunnen aanpassen.’

Renewi is een van de vier BRZO-bedrijven in Fryslan. Dat zijn bedrijven waar grote hoeveelheden gevaarlijke stoffen aanwezig zijn. Zij vallen onder de werking van het Besluit risico's zware ongevallen (BRZO) 2015. Ze worden op een risico-kaart aangegeven, worden vaker gecontroleerd en moeten aan strenge voorwaarden voldoen om een vergunning te houden.

Renewi steekt veel energie in het herzien van de vergunningen. ‘We willen graag weer werken met een actuele vergunning. Maar tegelijkertijd is die vergunning een dag later al weer achterhaald. We werken in een uiterst dynamische omgeving waarin alles steeds veranderd. Maar onze vergunning verandert niet mee’, aldus De Boer.

De ChristenUnie wordt tijdens het werkbezoek ook rondgeleid op het bedrijf. Wiebo de Vries is onder de indruk. ‘Er wordt hier met grote nauwkeurigheid gewerkt. Dat is mooi om te zien.’

Archief > 2018