Werkbezoek aan innovatiehuis Noordoost Fryslân

werkbezoek KEI NOF (2)woensdag 11 januari 2017 18:40

In Denemarken is een innovatiehuis opgericht om krimp tegen te gaan. Dit bleek een succesvol initiatief, waarop dit idee is overgenomen in Noordoost Fryslân (NOF). De ChristenUnie-fractie was benieuwd hoe het initiatief in Buitenpost werkte en bracht daarom een bezoek aan het Kennis- en Innovatiehuis (KEI). De fractie liet zich bijpraten door directeur Martin van der Veen en bestuurslid Jeroen ten Brinke over dit initiatief.

Van der Veen is in Denemarken geweest, omdat ze daar ook te maken hebben met krimp en al snel was het idee geboren om ook in Fryslân een innovatiehuis op te zetten. ‘Wij zijn niet een commerciële organisatie,' zo stelt de directeur, ‘ons hoofddoel is economische structuurversterking van de regio.’ Van der Veen vertelt verder: ‘Krimp kunnen wij niet tegengaan, maar wij kunnen wel de levenstandaard op peil houden. Je moet dan wel investeren.' In de opstartfase opereerden we vooral als verhuurder, inmiddels weten ondernemers ons echter steeds beter te vinden en focussen wij ons veel meer op het innoveren. ‘Je hebt motors nodig om met het innovatiehuis dingen in gang te zetten,’ zo vertelt Martin van der Veen, ‘zodoende ben ik hier gaan zitten om het ‘huis’ een boost te geven.’

Tijdens de rondleiding vertelt Van der Veen waarom het KEI zo belangrijk is. Binnen de regio NOF bestonden veel verschillende initiatieven, maar dat waren geen communicerende vaten. Onderwijs, overheid en ondernemingen moeten meer gaan samenwerken. Het kennis- en innovatiehuis werkt tegenwoordig samen met de Provincie en de zes gemeentes in Noordoost Fryslân. Daarnaast krijgt het KEI ook aanvragen van bedrijven uit de gemeenten buiten deze zes. ‘Die laten wij niet aan hun lot over. Wij kijken of we mensen en organisaties kunnen bundelen. Kunnen we mensen aan elkaar koppelen?’

Tegenwoordig worden wij met enthousiasme ontvangen, omdat wij nieuwe banen creëren.’ Het KEI functioneert erg goed. Jan Oostdijk heeft eens gezegd dat ‘NOF zich kenmerkt door een aantal stuwende factoren. Het is een regio van werkers en doeners, maar vaak nog wel op hun eigen terp.’ KEI wil ervoor blijven zorgen dat Noordoost Fryslân het beste uit haar zelf haalt.

Archief > 2017