Geen onderzoek naar kortingskaart voor Friese MBO studenten

ov foto's 012donderdag 29 oktober 2015 16:57

De coalitie van CDA, VVD, FNP en SP in Fryslân wil geen onderzoek doen naar een tegemoetkoming in de reiskosten van minderjarige MBO-studenten. Ouders van deze groep jongeren zijn soms meer dan 100 euro per maand kwijt aan reiskosten. Dat is voor sommigen van hen een bijna niet te behappen opgave. ChristenUnie en PvdA willen deze ouders graag helpen, maar kregen daarvoor geen meerderheid in de Friese Staten. Op 1 januari 2017 krijgen alle MBO-studenten een OV-kaart. De overbrugging van de hoge kosten zou dus slechts tijdelijk zijn.

Belangrijkste reden voor de coalitie om niet mee te gaan in het plan van ChristenUnie en PvdA is dat er in het verleden al eens is geëxperimenteerd met een kortingskaart. Toen bleken de uitvoeringskosten nogal hoog. Dat was reden om er na twee jaar mee te stoppen. Volgens Anja Haga van de ChristenUnie snijdt dat argument echter geen hout. ‘Die kaart werd uitgegeven door de Provincie zelf. Ook de communicatie werd door de provincie gedaan. Als gekozen wordt voor uitgifte en communicatie door de vervoersbedrijven dan worden die kosten aanzienlijk lager. We weten dat omdat in Limburg en Brabant hele goede ervaringen zijn met een kortingskaart voor minderjarige MBO-studenten. Daar blijven de uitvoeringskosten beperkt.'

Zowel ChristenUnie als PvdA toonden zich zeer teleurgesteld in de houding van de coalitie. ‘De partijen hebben hun mond vol over onderwijs en de toegankelijkheid ervan. Maar als een student niet naar de school van zijn keuze kan omdat de reiskosten te hoog zijn, dan geven deze partijen niet thuis. Daarnaast  is de SP in het verleden altijd groot voorstander geweest van gratis OV voor doelgroepen. Het is op zijn zachtst gezegd raar om nu op voorhand tegen een onderzoek naar een kortingskaart voor MBO-studenten te stemmen.’

TitelBestandsgrootteMIME-type
28-102015 subsidieregeling reiskosten 16-17 jarige MBO studenten96,1 kBapplication/pdfdownload