Aandacht voor gezinslandbouw

werkbezoek 003dinsdag 13 augustus 2013 15:00

De ChristenUnie vraagt de provincie Fryslân aandacht te geven aan de online raadpleging van de Europese Commissie over gezinslandbouw. In de periode van 2 augustus tot 11 oktober 2013 kan iedereen zijn of haar mening geven over gezinslandbouw via een website van de Europese Commissie. Vanuit Provincie Fryslân is het tot nu toe oorverdovend stil. ‘Gezinsbedrijven zijn enorm belangrijk voor de landbouw’, aldus Anja Haga voorzitter van de Statenfractie van de ChristenUnie in Fryslân. ‘Daarom vraag ik het college om de raadpleging van de Europese Commissie actief onder de aandacht te brengen van de inwoners van de provincie.’

Cement van de samenleving

De Europese Commissie neemt de resultaten van de raadpleging mee naar de Europese conferentie die gepland staat voor 29 november. Tijdens deze conferentie komen de rol van gezinslandbouw, de belangrijkste uitdagingen ervan en prioriteiten voor de toekomst aan bod. ‘Boeren en tuinders met een gemiddeld gezinsbedrijf zijn als midden- en kleinbedrijf het cement van de samenleving’, aldus Anja Haga. ‘Het is ook niet voor niets dat de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties 2014 heeft uitgeroepen tot internationaal jaar van de gezinsbedrijven in de landbouw.’

Economische positie

Boeren leveren elke dag hun producten aan de veiling, coöperatie en handel. Hiermee hebben ze een belangrijke economische en sociale positie. Nederlandse boeren en tuinders zijn vaak goed opgeleide en innovatieve ondernemers met een helder oog voor de markt. Het is voor hen niet altijd makkelijk om te concurreren op kostprijs en kwaliteit en tegelijk aan alle extra eisen te voldoen. De ChristenUnie is daarom van mening dat de positie van gezinsbedrijven de volle aandacht verdient.

Klik op onderstaande link voor meer informatie over de online raadpleging:

TitelBestandsgrootteMIME-type
sv 13-08-2013 Gezinslandbouw (2)32,6 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload