Geld voor expositie Fryslân Under Wetter

natuurmuseum atriumdonderdag 30 juni 2016 22:46

Het Fries Natuurmuseum in Leeuwarden kan aan de slag met de expositie Fryslân Under Wetter; een belevingstentoonstelling die voert door zoet- en zoutwater landschap. Om de financiering rond te krijgen moest de Provincie voor 1 juli goedkeuring geven aan een bijdrage van € 350.000. De motie die de ChristenUnie daarvoor woensdag 29 juni indiende kreeg steun van alle partijen, behalve van de PVV.

Al enige tijd geleden maakte directeur Gerk Koopmans zijn plannen voor Fryslân Under Wetter bekend. Het was duidelijk dat binnen het bestaande budget van de Provincie voor cultuur geen ruimte was voor extra subsidie. Wel zagen de meeste partijen de meerwaarde van een dergelijke expositie, zeker in het licht van KH2018. De expositie wordt grotendeels onder het atrium gerealiseerd. Hierin was het depot van het Natuurmuseum gevestigd. Maar de collectie is naar het nieuwe provinciale collectiecentrum overgebracht en sindsdien staat het depot onder het atrium leeg.

De motie van de ChristenUnie die door diverse andere partijen werd ondertekend, vraagt aan GS om in de begroting van 2017 geld te reserveren voor de expositie. Statenlid Ynze de Boer die de motie indiende is blij met de ruime steun. ‘Het zou enorm jammer zijn als dit niet door zou gaan omdat de Provincie geen verantwoordelijkheid wil nemen. De Staten hebben gezorgd dat Fryslân Under Wetter verder kan. Dat is een mooi resultaat.’

TitelBestandsgrootteMIME-type
29062016 M Fryslan under wetter27,1 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload

Archief > 2016