Coalitie doet aan potverteren

statenfoto's 005woensdag 11 november 2015 16:25

De aankomende vier jaar zal er veel meer geld uitgaan dan er binnen komt. Dat zei fractievoorzitter Wiebo de Vries aan het begin van zijn betoog bij de behandeling van de Begroting 2016 in de Staten van Fryslân. Niet alleen geeft het college teveel uit, maar doet dat ook aan verkeerde thema’s, vindt De Vries.

Volgens de fractievoorzitter komt het geld niet terecht bij de mensen die het hardst steun nodig hebben. Er worden cadeautjes gegeven aan de Fryske burger. De wegenbelasting gaat met  € 80 omlaag in de komende vier jaar. Iets waar alleen de autobezitter van profiteert. Voor culturele instellingen, waarvan de gehele Fryske bevolking profiteert, ligt er echter geen geld in het verschiet. ‘Waarom zijn er wel miljoenen beschikbaar voor sport, maar heeft het college geen geld over voor culturele instellingen?’ vroeg hij zich af. ‘Topprestaties in de kunst zijn een inspirerend voorbeeld voor veel amateurkunstenaars. Het onderwijs en de Centra voor de Kunsten zijn daarom van groot belang.’ In het kader van het kunstbeleid stimuleert de ChristenUnie Friese initiatieven en zet de fractie in op kwaliteit en talentontwikkeling.

Bovendien bezuinigt het college op de Fryske taal en cultuur. De ChristenUnie vindt dit een kwalijke zaak. De Vries ziet graag dat de besluiten over de wegenbelasting worden ingetrokken, zodat er geld beschikbaar komt voor thema’s waarvan de gehele bevolking profiteert.

Hij onderbouwt dit verder met de onderstaande grafiek. Hierin wordt duidelijk dat de huidige coalitie de NUON-gelden opsoupeert en daarmee het volgende college met problemen opzadelt. De korte termijn gedachte overheerst en dat is niet goed voor het vertrouwen.

Archief > 2015