Geen extra geld voor slachtoffers loverboy

samenwoensdag 24 juni 2015 17:01

De Staten van Fryslân zijn helaas niet bereid de portemonnee te trekken om acute nood te leningen onder slachtoffers van loverboys. Ondanks dat er geld klaarstaat uit de knelpuntenpot voor de transitie van de Jeugdzorg. Bij Fier in Fryslân staan 8 meiden op de wachtlijst die direct hulp moeten hebben, maar vanwege capaciteitsgebrek moeten wachten. De ChristenUnie vindt dat onverteerbaar. ‘Deze meiden zijn slachtoffer. Die komen echt tussen wal en schip als we nu niets doen,' zegt Ynze de Boer. Samen met PvdA en D66 in de Staten deed de fractie woensdag een uiterste poging om de Staten met een motie over de streep te trekken de knelpuntenpot aan te spreken. Helaas was de coalitie van CDA, VVD , SP en FNP daar niet toe bereid. Fier is het expertise- en behandelcentrum op het terrein van geweld in afhankelijkheidsrelaties.

De coalitiepartijen SP, CDA, VVD en FNP deden hun uiterste best de verantwoordelijkheid voor deze kwetsbare groep naar andere overheden te schuiven. Zowel het Rijk als de gemeenten werden genoemd. 'Ondertussen raakt een groep van hele kwetsbare kinderen en jongeren tussen wal en schip,' zegt Ynze de Boer. 'Geef nu eerst de broodnodige hulp en ga ondertussen onderzoeken welke knelpunten er nog meer zijn. We hebben met elkaar afgesproken om € 4 miljoen beschikbaar te stellen voor urgente problemen en knelpunten. De coalitiepartijen doen nu net alsof we dat geld hebben bestemd voor gemeenten die niet uit komen met de middelen voor Jeugdzorg. Maar zo is het niet ingesteld. Dit is een pot die we aanspreken als er problemen zijn. Dat heeft oud-gedeputeerde Schokker klip en klaar gezegd in de laatste vergadering van vorig jaar toen wij vroegen om de transitie goed te blijven monitoren vanuit de Provincie.'

Bij Fier vinden jongeren die slachtoffers zijn van geweld in afhankelijkheidsrelaties, een veilige plaats. Vaak gaat het om slachtoffers van loverboys. Zonder hulp vallen zij vaak weer in handen van die loverboys met alle gevolgen van dien. Gemeenten zijn vanaf 2015 verantwoordelijk voor Jeugdzorg. Zij kopen die zorg in, maar blijken dat onvoldoende te hebben gedaan. Dat wordt deels veroorzaakt doordat politie, (huis)artsen en Openbaar Ministerie ook direct doorverwijzen naar Fier.

De ChristenUnie is teleurgesteld, zeker in de houding van de SP. 'Deze partij beweerde in december vorig jaar dat ze de € 4 miljoen die we achter de hand hielden voor problemen, direct in de Jeugdzorg wilden investeren. Nu verschuilen ze zich achter procedures. We snappen best dat je soms water bij de wijn moet doen als je een coalitiepartij wordt. Maar dit is een complete draai! Ten koste van kwetsbaren.'

2015-06-24-06_PvdA_CU_1e Berap_ Motie133,3 kBapplication/pdfdownload

Archief > 2015