Revolutionaire kunst in Drachten

Museum Drvrijdag 02 februari 2018 12:42

Cultuur is belangrijk in het LF2018 jaar en cultuur is volop te vinden in het voormalig Franciscaner Klooster in Drachten. Hierin is het Museum Dr8888 gevestigd. De ChristenUnie houdt op 2 februari daar haar jaarlijkse netwerkbijeenkomst.

Directeur Paulo Martino houdt een bevlogen lezing waarin hij aantoont dat Drachten in 1917 op de kaart is gezet door de kunststroming De Stijl met Theo van Doesburg als grondlegger en Piet Mondriaan en Gerrit Rietveld als bekendste leden. De Stijl kenmerkt zich door abstracte gebruikmaking van primaire kleuren met wit, zwart en grijs. Ook vindt de kunststroming Dada (denken als een kind) zijn weg naar Drachten. De gebroeders Evert en Thijs Rinsema spelen eveneens een belangrijke rol in deze periode. Evert als ontwerper van meubelen en Thijs als schilder.

In 2017 deed Museum Dr8888 mee aan de viering van 100 jaar De Stijl. Een topjaar voor het museum en economisch gezien goed voor Drachten. De presentatie in mode, scheerapparaten, aankleding van gebouwen en zeilen in de kleuren van De Stijl voor een skûtsje hebben bijgedragen aan meer bekendheid van Drachten. Drachten haalde zelfs de internationale pers.

En nog stopt dit niet. In dit jaar 2018 staan er diverse boeiende presentaties op het programma over de invloed van Dada en De Stijl in de huidige tijd.

Op diverse plekken in Drachten zijn uitvergrootte exemplaren van stoelen van Van Rinsema geplaatst die weer duidelijk verwijzen naar de Rietveld meubels. Ook is het de bedoeling dat buiten het museum allerlei activiteiten die met kunst en cultuur te maken hebben, worden georganiseerd.

Dat Drachten zijn cultuur en kunstuitingen niet alleen binnen het museum en dus binnen de deuren houdt, blijkt uit het feit dat op veel plaatsen in Drachten aangetoond wordt welke invloed Van Doesburg en Van Rinsema hebben gehad in het straatbeeld. Zo is er de in de volksmond bekende ‘PAPEGAAIEN BUURT’, de Torenstraat waar op nr. 3 zelfs een huis geheel in de stijl van Van Doesburg en van Rinsema is ingericht. Daarvoor bestaat al internationale belangstelling. De voormalige Landbouwschool is geverfd in de kleuren van Van Doesburg. Kortom een boeiend en inspirerend verhaal.

Na de lezing is er een buffet waarbij de deelnemers van de netwerkbijeenkomst ruim de gelegenheid krijgen contacten te leggen en te onderhouden.

De Provinciale Statenfractie van de CU hecht veel waarde aan de contacten met het bedrijfsleven, de samenleving, de plaatselijke politiek en de bestuurders in het publieke domein.

Archief > 2018