GS steken kop in het zand als het gaat om windenergie

windmolen kleinwoensdag 21 december 2016 15:46

De ChristenUnie vindt dat Gedeputeerde Staten de koppen in het zand steken als het gaat om windenergie. Er ligt een opdracht om in het jaar 2020 530,5 MW aan windenergie op te wekken op land in Fryslân. Uit een rapport van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) blijkt dat er een groot risico is dat Fryslân tegen die tijd 142 MW tekortkomt. De reactie van GS: Er is sprake van twee werkelijkheden. Die van de RVO en die van ons. ‘Ongelofelijk en ongehoord,’ vindt Wiebo de Vries.

‘GS gooien het probleem eenvoudig weg over de schutting en zeggen: Wie na ons komt, die redt zich er maar mee. Dat is geen behoorlijk bestuur.’ De ChristenUnie stelde woensdag 21 december mondelinge vragen aan GS over het verwachte tekort aan windenergie in 2020.

In het rapport stelt de RVO dat veel windmolens in Fryslân de komende jaren stil komen te staan. Omdat ze aan onderhoud toe zijn of vanwege mankementen. Vervanging is nauwelijks een optie, omdat Fryslân een strikt beleid voert en nieuwe windmolen moeten voldoen aan eisen van 10 jaar geleden. ‘Deze molens worden nauwelijks meer gemaakt. Ze zijn ook niet meer rendabel omdat ze in verhouding weinig energie opwekken,’ zegt De vries.

Het college van GS weigert tot nu toe na te denken over een worst-case scenario en is ook niet bereid om beleid te maken waarmee wordt voldaan aan de afspraak van 520,5 MW aan wind op land. ‘Daarmee nemen GS een groot risico. Als Fryslân zich niet aan de afspraken houdt, dan kan het Rijk ingrijpen. Dan krijgen we misschien wel molens op plekken waar we het niet willen. We kunnen dan ook niet eisen stellen aan sanering of aan participatie. Fryslân kan dat voorkomen, maar dan moeten GS wel in actie komen. Wij zullen daar steeds op blijven aandringen.’

2016 MV Krimp in windmolens aanvullende vragen72,3 kBapplication/pdfdownload

Archief > 2016