CU vraagt reactie provinciebestuur op vitaliteitsindex voor Noord Fryslân

Winkelstraatvrijdag 10 juli 2015 08:24

Noord Fryslân dreigt op termijn fors aan leefbaarheid in te boeten als niet sterk wordt ingezet op bundeling van voorzieningen in goed bereikbare kernen. Dat staat in de vitaliteitsindex die drie gerenommeerde adviesbureaus onlangs hebben ontwikkeld. De ChristenUnie vraagt Gedeputeerde Staten om een reactie.

Concreet betekent de bundeling van voorzieningen in hoofdkernen dat belangrijke voorzieningen in een aantal hoofdkernen worden geconcentreerd, terwijl in andere kernen geen of weinig voorzieningen overblijven. Het gaat dan om bijvoorbeeld sportaccommodaties, scholen, winkels, bibliotheek en culturele instellingen. De hoofdkernen moeten wel goed bereikbaar zijn voor het gebied daaromheen. Volgens de adviesbureaus kan alleen op die manier de leefbaarheid in het gebied worden versterkt en blijft het voorzieningenniveau op peil. De Provincie zou moeten investeren in die bundeling van voorzieningen en in een goede bereikbaarheid van deze voorzieningen.

De ChristenUnie wil van GS weten of zij deze conclusies deelt. Ook wil de fractie weten in hoeverre de uitkomsten van deze vitaliteitsindex van invloed zijn bij het maken van beleid ter bevordering van de leefbaarheid.  ‘De onderzoekers zien dat lokale bestuurders juist proberen voorzieningen te spreiden. Ze doen dat mede om onrust te voorkomen. We snappen dat en vragen GS om daar regie op te voeren. Dat gebeurt bijvoorbeeld al in ANNO, een netwerk van zes gemeenten in Noordoost Fryslân. Maar juist daar zien we ook hoe moeilijk het is om voorzieningen in de ene kern op te geven ten gunste van een andere kern. Daar zien we wel een rol voor de Provincie,’ zegt fractievoorzitter Anja Haga.

Nederland telt negen regio’s in de gevarenzone wat betreft behoud van leefbaarheid.

De vragen kunt u hieronder downloaden.

TitelBestandsgrootteMIME-type
antwoordbrief aan CU over de Vitaliteitsindex 20150826172,0 kBapplication/pdfdownload
SV10072015 vitaliteitsindex35,0 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload

Archief > 2015