Geen voorrang aan biologische boeren bij krijgen van pachtgrond

werkbezoek 012donderdag 23 juni 2016 12:52

De ChristenUnie wil dat Fryslân landbouwgrond met voorrang verpacht aan biologische boeren. Noord-Holland doet dat al met succes. Maar het Friese college ziet apen en beren en wil geen voorkeursbehandeling geven. Hoezeer fractievoorzitter Wiebo de Vries ook benadrukte dat met de voorkeursbehandeling geen nieuwe regels aan boeren worden opgelegd, maar slechts een voordeel aan biologische boeren wordt gegeven.

‘Het gaat om gewone landbouwgrond die de provincie in beheer heeft om te ruilen, bijvoorbeeld voor de aanleg van natuur, voor infrastructuur of andere projecten,' zei De Vries.

Biologisch boeren is in trek. Veel boeren overwegen de overstap maar twijfelen nog omdat het de eerste jaren moeilijk is om een rendabel bedrijf te runnen. Een boer die kiest voor biologische bedrijfsvoering mag bijvoorbeeld geen kunstmest gebruiken. Dat zorgt voor mindere opbrengst. Maar het duurt drie jaar voordat zijn producten ook het keurmerk biologisch mogen voeren. Gedurende die jaren is de opbrengst van het bedrijf minder, terwijl de kosten hoger zijn.

De ChristenUnie wil met de voorkeurspositie bij pacht de biologische boeren een steuntje in de rug geven. ‘Jammer dat daar zo weinig ruimte voor is,' oordeelt De Vries.

TitelBestandsgrootteMIME-type
motie grondverpachting (2)30,5 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload

Archief > 2016