Nieuwsflits Statenfractie ChristenUnie september 2022

Frylân
Nieuwsflits september 2022

Met de wind in de zeilen

Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.
Spreuken 16:3

Vrienden van de ChristenUnie,

Na het zomerreces starten we het politieke seizoen op Terschelling. We leggen werkbezoeken af en beleven veel plezier met elkaar tijdens de fietstochten en het blokarten op het strand. Vol goede moed en vertrouwend op God mogen we ons voorbereiden op het werk in de Staten.

Wiebo de Vries heeft het fractievoorzitterschap overgedragen aan Matthijs de Vries. We kijken terug op een mooie tijd met Wiebo als fractievoorzitter. Hij is al meer dan 11 jaar actief in de politiek, waarbij hij de laatste 7 jaar als fractievoorzitter. Vanaf deze plaats willen wij Wiebo bedanken voor zijn inzet als fractievoorzitter en zijn scherpte in de debatten. Ook zijn we blij dat de kieslijst is vastgesteld door de leden. Dat betekent dat Matthijs lijsttrekker is voor de komende Provinciale Statenverkiezingen in maart 2023.

Verder staan op de kieslijst kandidaten die het geluid van de ChristenUnie willen uitdragen. We bidden hen allen wijsheid toe en Gods onmisbare zegen bij het werk wat hen wacht. Zo mogen we in vertrouwen op onze Heer en helper de komende verkiezingen tegemoet gaan en weten dat hoe groot of klein onze inbreng ook lijkt te zijn, het vrucht zal dragen omdat Hij alles in Zijn hand houdt.

Tijdens de Statenvergadering van september nemen we besluiten over de omgevingsverordening, veenpolder de Hegewarren en over het wel of niet aanleggen van een nieuwe vaarweg naar Drachten door dit nieuw in te richten gebied.

De ChristenUnie komt met voorstellen tot wijzigingen en toevoegingen in de omgevingsverordening. Deze worden allemaal aangenomen.

Ook wordt de keuze gemaakt voor het inrichten van de veenpolder de Hegewarren nabij Oudega (Sm.). De polder wordt veranderd in een waterrijk gebied. Hiermee dalen de kosten voor het waterbeheer, is ruimte voor boezemuitbreiding en draagt dit plan het meeste bij aan het verminderen van CO2- en stikstofuitstoot.
Een nieuwe vaarweg naar Drachten door dit gebied wordt weggestemd. Hoewel de ChristenUnie voorstander is van een goede vaarweg naar Drachten staan we achter de keus om de vaarweg niet door de Hegewarren te laten lopen. We komen met een voorstel om een provincie brede, integrale havenvisie op te stellen. Ook dit voorstel wordt aangenomen.

Verder in deze nieuwsflits meer over onze werkbezoeken van de afgelopen tijd: van Terschelling, de Friese IJsselmeerkust tot aan Zuidoost-Fryslân.

Wij wensen u veel leesplezier!

Uit de Staten

Hegewarren en geen nieuwe vaarweg naar Drachten

Polderkades zijn straks vrijwel niet meer nodig bij de Hegewarren. De veenweidepolder Hegewarren bij Oudega (Sm.) wordt veranderd in een natuur- en recreatiegebied, waarbij water de hoofdrol krijgt. De zeven boeren die er nu nog zitten worden verplaatst. Een nieuwe vaarweg naar Drachten door de Hegewarren krijgt geen steun van Provinciale Staten op 21 september 2022.

Omgevingsverordening

De Omgevingswet verplicht de provincie om alle regels voor de fysieke leefomgeving in één verordening op te nemen. Deze wet treedt zoals het nu staat op 1 januari 2023 in werking en de verordening daarom ook. Op dat moment vervallen alle huidige verordeningen voor de fysieke leefomgeving zoals: Verordening Romte, Milieuverordening, Waterverordening, Wegenverordening, Vaarwegenverordening en Natuurverordening. Tijdens de Statenvergadering van 21 september 2022 vindt het debat plaats en wordt er een reactie gegeven door het college van Gedeputeerde Staten op alle voorstellen die op 13 juli 2022 ingediend zijn.

Vragen over Friese hulp bij asielopvang

Samen met de Statenfracties van D66, GrienLinks, PvdA en SP stellen we vragen aan het provinciebestuur over de Friese hulp bij asielopvang. De opvangplekken zitten overvol en de asielprocedures nemen veel tijd, wat heeft geleid tot grote problemen in Ter Apel. De partijen willen weten hoe de provincie het Rijk en Friese gemeenten kan helpen met extra opvanglocaties.

Uit de fractie

Matthijs de Vries nieuwe fractievoorzitter ChristenUnie Fryslân

Wiebo de Vries heeft met de ingang van het nieuwe politieke seizoen het fractievoorzitterschap overgedragen aan Matthijs de Vries. Matthijs is sinds 2019 Statenlid. Hij is tevens lijsttrekker voor de komende provinciale verkiezingen.

Werkbezoeken september

Zuidoost-Fryslân
De Friese aanpak van het Nationaal Programma Landelijk Gebied omvat: het natuurherstel, de instandhouding van de robuuste natuur en perspectief voor de landbouw. We bezoeken het natuurgebied Fochteloërveen. Ook zijn twee agrarische ondernemers mee die hun verhaal vertellen over de impact van de stikstofplannen op hun bedrijf.

Toerisme Alliantie Friesland (TAF)
is betrokken geweest bij de totstandkoming van de beleidsnota Gastvrij Fryslân 2028. Provinciale Staten hebben dit beleid in 2020 vastgesteld. Hoe staat het ervoor? De TAF nodigt de Statenleden uit voor een informerende bijeenkomst in Wergea.

IJsselmeerkust
Van Lemmer tot aan de kop van de Afsluitdijk zijn er veel bezienswaardigheden. Door de provincie zijn alle verborgen schatten in beeld gebracht. Samen met de Statenleden maken we een bus- en fietstocht langs de kust, die rijk is aan cultuur en erfgoed.

Werkbezoeken augustus

Culturele instellingen op Terschelling
De provincie Fryslân stelt elk jaar subsidie beschikbaar in het Iepen Mienskipsfûns. We bezoeken de Protestantse Gemeente ET-10, Bunkermuseum en Museumreddingboot Terschelling.

Biologisch melkveebedrijf Zorgdrager
Corné Zorgdrager uit Formerum boert samen met zijn vader op Terschelling. Ze hebben een biologisch melkveebedrijf met honderdtwintig melkkoeien en circa honderd hectare land.

Rederij Doeksen
Rederij Doeksen bestaat al meer dan honderd jaar. Het bedrijf verzorgt de overtocht van Harlingen naar de Waddeneilanden Terschelling en Vlieland.

Contact

De Provinciale Statenfractie van de ChristenUnie vergadert elke maandagavond om 19:00 uur. U bent van harte welkom om een vergadering digitaal bij te wonen. Aanmelden kan bij het fractiebureau via Anita Vellema

facebookpictrond.pngtwitterpictorond.pngYTlogo (2).jfif

Provinciehuis Tweebaksmarkt 52  Postbus 20120 8900 HM  Leeuwarden