Nieuwsflits Statenfractie ChristenUnie oktober 2022

Nieuwsflits oktober 2022

In verbinding

Vrienden van de ChristenUnie,

De ChristenUnie wil een partij van verbinding zijn. Allereerst met onze God, die we dienen. Ook met u als achterban, met onze collega politieke partijen en met onze naaste. Dit doen wij door te bidden, de samenwerking te zoeken, maar ook door mensen op te zoeken. Zo brengen we een werkbezoek aan melkveehouderij Veenstra in Damwâld en bezoeken we Omrop Fryslân in Leeuwarden.

De samenwerking met andere partijen levert als resultaat op dat we de bereikbaarheid van het platteland hoog op de agenda houden. Gezamenlijk komen we met een voorstel om de dorpen waar de bereikbaarheid van het OV onder druk staat, uit te dagen om met voorstellen te komen. Zo zorgen we samen met de mienskip dat deze dorpen bereikbaar en leefbaar blijven.

We stellen opnieuw schriftelijke vragen over het samenvoegen van de dorpshuizenregeling in het Iepen Mienskipfûns. Bij de overgang in 2020 stelden de Staten uitdrukkelijk dat dorpshuizen niet tussen wal en schip mochten vallen. Nu blijkt dat er toch een dorpshuis is waar dat wel gebeurt. We willen dat de provincie alsnog subsidie uitkeert aan het dorpscentrum in Sexbierum.

In verbinding met ondernemers halen we hun ideeën op voor het verkiezingsprogramma tijdens het 21e ChristenUnie ondernemersontbijt.

Ook willen we graag in verbinding zijn met u. Horen wat u belangrijk vindt en mee wilt geven voor het verkiezingsprogramma. Onderaan deze nieuwsbrief leest u meer daarover.

Een mooi lied uit de Opwekkingsbundel, lied 194 sluit hierbij aan:

U maakt ons één, U bracht ons te samen,
Wij eren en aanbidden U.
Wordt Uw wil gedaan dan bindt het ons saam,
Iedereen zal deel zijn van Uw gezin.

Uit de Staten

Mienskip betrekken om het openbaar vervoer in stand te houden

De bereikbaarheid van het platteland staat onder druk omdat het aantal reizigers dat gebruik maakt van de bus nog steeds lager is dan voor de coronapandemie. Wij vinden het belangrijk dat de mienskip en de busvervoerder samen nadenken over het voorkomen van verschraling van het openbaar vervoer en het terugwinnen van de reizigers. We doen het voorstel om de Friese mienskip uit te dagen om zelf met ideeën te komen die hun dorp of wijk bereikbaar houden, wanneer de lijnbus is verdwenen of dreigt te verdwijnen.

Fractie in actie

Werkbezoek Omrop Fryslân

“Wij willen een verbinder zijn”, zegt Houkje Rijpstra, directeur-bestuurder van Stichting Omrop Fryslân. “De Fryske mienskip ferbine”. Samen met hoofdredacteur Ingrid Spijkers nodigt ze de Statenfracties uit voor een gesprek over het belang van de Friese Omroep voor de Friese taal en cultuur. Ook de financiële steun van de provincie komt aan de orde. De fractie van de ChristenUnie gaat op vrijdag 28 oktober op bezoek bij Omrop Fryslân in Leeuwarden.

Werkbezoek melkveebedrijf Veenstra

“De stip op de horizon mist”, zegt Gerke Jilt Veenstra. Hij nodigt de fractie van de ChristenUnie uit voor een gesprek over de landbouw. Samen met zijn vrouw en zoon hebben ze een melkveebedrijf in Damwâld. “De afgelopen vijf jaar hebben we alleen maar geïnvesteerd in dingen die moesten voor de regelgeving. We hebben belang bij een langetermijnvisie vanuit de overheid. Ook de derogatie (uitzonderingsregel voor het uitrijden van meer dierlijke mest), die er nu af gaat, is een klap voor de hele sector.”

Ondernemersontbijt over de toekomst van Fryslân

Het contact met Friese ondernemers is waardevol en inspirerend voor de fractie. Zij nemen vanuit hun werkveld inzichten mee waar de ChristenUnie fractie voordeel mee doet. Tijdens het ondernemersontbijt op dinsdagochtend 25 oktober jl. in het provinciehuis te Leeuwarden wordt aan de ondernemers gevraagd welke ideeën zij hebben voor Fryslân. Hoe zien zij de toekomst van Fryslân? Ook wil de ChristenUnie fractie weten hoe zij tegen de ChristenUnie aankijken en waar de komende periode op in gezet moet worden.

Campagne nieuws

Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk; Ik zal je een hoopvolle toekomst geven. Jeremia 29:11

Het is een tijd van tegenstellingen en onverwachte wendingen, crisissen volgen elkaar in een rap tempo op. Mensen hebben zorgen en angst over de toekomst. De ChristenUnie is een partij van hoop. De komende vier jaar willen wij ons, met alles wat ons gegeven is, inzetten voor een hoopvolle toekomst voor iedere inwoner in Fryslân.

Met de slogan Foar in hoopfolle takomst! / Voor een hoopvolle toekomst! willen we als ChristenUnie Fryslân de Provinciale Staten- en Waterschapcampagne in gaan. We willen het gesprek aangaan, luisteren en keuzes maken. Dit betekent niet dat dit een goud omrande toekomst is. Maar een toekomst waarin iedereen kan meekomen en er een vangnet is als dat niet lukt. We zorgen voor elkaar en de schepping, bieden jongeren een hoopvolle toekomst en laten ouderen waardig ouder worden. Niemand wordt aan zijn lot overgelaten. Omdat elk uniek mens waardevol is in Gods ogen en de aarde aan ons is toevertrouwd. Daarnaast verwijst de slogan ook naar de ultieme toekomst: het nieuwe koninkrijk!

Het campagne team is enthousiast en voortvarend van start gegaan en mooie plannen aan het smeden. Via de sociale media worden al mooie berichten gedeeld. Veel informatie zal via deze kanalen gedeeld worden. Volgt u ons nog niet via facebook, Instagram of twitter, meld u dan aan via de linken…

Komende maanden houden we u op de hoogte van onze voorderingen. Wil u ons helpen geeft dit dan door via a.vellema@fryslan.frl. Ook uw donatie kunnen we goed gebruiken.                                                                    U kunt dit overmaken via NL31 TRIO 0338 7179 51 t.n.v. CU Prov. Friesland o.v.v. gift voor de campagne 2023.

Bij voorbaat heel hartelijk dank!

Contact

De Provinciale Statenfractie van de ChristenUnie vergadert elke maandagavond om 19:00 uur. U bent van harte welkom om een vergadering digitaal bij te wonen. Aanmelden kan bij het fractiebureau via Anita Vellema

facebookpictrond.pngtwitterpictorond.pngYTlogo (2).jfif

Provinciehuis Tweebaksmarkt 52  Postbus 20120 8900 HM  Leeuwarden