Wordt deze e-mail niet goed weergegeven? Klik dan hier om hem online te bekijken

Nieuwsflits juli 2022

Matthijs de Vries voorgesteld als lijsttrekker

Doe je best om één te blijven in de Geest, door in vrede met elkaar te leven.
Efeziërs 4:3

Vrienden van de ChristenUnie,

Onze Tweede Kamerleden Mirjam Bikker en Stieneke van der Graaf kwamen naar Fryslân met de ChristenUnie Zomertour. Onderwerp van gesprek is het vertrouwen in de politiek en hoe we als ChristenUnie steeds proberen de verbinding te blijven zoeken. Tijdens de Zomertour heeft het bestuur de beoogd lijsttrekker voor de komende verkiezingen bekend gemaakt. Statenlid Matthijs de Vries is voorgedragen als lijsttrekker voor de komende Statenverkiezingen in maart 2023.

In het hele land is het onrustig, we hebben te maken met verschillende crisissen en onzekerheden. Een van de uitingen daarvan zijn de boerenprotesten, die in onze ogen heel begrijpelijk zijn. Verschillende keren staat de straat gevuld met trekkers en vrachtwagens voor het provinciehuis in Leeuwarden. We gaan in gesprek met de boeren en begrijpen de zorgen goed. Ons inhoudelijke standpunt in de stikstofdiscussie is helder, u leest erover in deze nieuwsflits en op onze website. Ook hebben we regelmatig stikstofoverleg met onze Tweede Kamerfractie en onze Statenleden uit de andere provincies.

Tegelijk merken we ook dat andere invloeden tot de protesten beginnen door te klinken. Actievoerders die inhoudelijk geen toevoeging hebben aan het stikstofdossier, maar hun ongenoegen over allerlei andere zaken op controversiële wijze kenbaar maken. Dat baart zorgen. En toch moeten we oog houden voor elkaar. Proberen in gesprek te blijven. Dat is wat we steeds proberen te doen. Over de hele linie.

Inmiddels is het reces begonnen. We gaan in de zomerperiode nog bij verschillende boeren thuis aan de keukentafel in gesprek. Tot slot wensen wij iedereen een gezegende vakantietijd. Een tijd van bezinning en een tijd om tot rust te komen. Dat dit ook zijn uitwerking mag hebben in onze hoofden en harten. Zodat we weer oog voor elkaar krijgen en elkaar in liefde mogen bewaren in Zijn Naam.

Uit de Staten

Deltaplan Noord-Nederland

De Tweede Kamer heeft in 2020 aan de regering gevraagd om in samenwerking met de regio een Deltaplan van en voor Noord-Nederland op te stellen. Met als doel de bereikbaarheid te verbeteren en het wonen en werken in het noorden te stimuleren. De Lelylijn is een belangrijk onderdeel van het Deltaplan. De Friese partijen willen daar met elkaar het debat over voeren. ChristenUnie is voorstander van de Lelylijn en vindt de zorg dat Fryslân volgebouwd wordt, onterecht.

Garnalenvissers in de knel

Niet vanwege een fout in de rekensystematiek Aerius als het aan een aantal partijen in Provinciale Staten van Fryslân ligt! Het lijkt erop dat deze fout niet zal worden hersteld voordat een nieuwe vergunning op grond van de Natuurbeschermingswet moet worden beoordeeld. Dat kan niet de bedoeling zijn. Daarom roepen wij samen met CDA, VVD, FNP en lid Goudzwaard, Gedeputeerde Staten op om actie te ondernemen.

Kadernota 2023 in het teken van bezuinigingen

In deze coalitieperiode is er veel gebeurd. De coronacrisis, gevolgen van de oorlog in Oekraïne en ook de stikstofcrisis laten hun sporen na in Fryslân. Ook raakt het spaargeld van de provincie op. Dat geeft reden om te bezuinigen in 2023. ChristenUnie Fryslân vindt ook dat er bezuinigt moet worden. De wijze waarop laat te wensen over. “Wij zijn teleurgesteld dat we niet betrokken zijn bij het maken van keuzes waarop bezuinigd gaat worden”, zegt Statenlid Wiebo de Vries.

Aandacht voor toenemend slibprobleem Friese meren

De watergebonden ondernemingen in Woudsend ondervinden veel last van slib dat vanuit het Koevordermeer en Slotermeer richting het Heegermeer beweegt. De haven in Woudsend slibt regelmatig dicht. ChristenUnie Fryslân spreekt deze bedrijven tijdens de Steatemerk in het provinciehuis. De fractie vraagt aandacht voor het slibprobleem tijdens de Statenvergadering van 22 juni jl.

Reactie op landelijke aanpak stikstof

De ChristenUnie Fryslân is geschrokken van de stikstofplannen van het Rijk. Dat reductie van stikstof nodig is voor natuurherstel, is voor ons een feit. Alleen deze extreme reductiecijfers komen voor ons volledig onverwacht. Deze hoge doelstellingen zijn niet realistisch en onhaalbaar. Onzekerheid over verplichte opkoop of voortzetting van je bedrijf naast een natuurgebied, begrijpen wij volledig.

Fractie in actie

Ondernemersontbijt bij KerkOverstag in Garijp

Op een mooie zomerse ochtend beginnen we de dag met een heerlijk ontbijt bij KerkOverstag in Garijp. Ondernemers uit Fryslân zijn gekomen om elkaar te ontmoeten en te horen van Gerlof Wiersma, oprichter van KerkOverstag wat hem beweegt om te investeren in de gevestigde kerken in Noord-Friesland.

Werkbezoek taxibedrijf Waaksma

De ChristenUnie maakt zich zorgen over de toekomst van het openbaar vervoer in Fryslân. Nog altijd zijn de reizigersaantallen na corona nog niet op peil. Nu de coronasteun vanuit het Rijk stopt wordt een groot deel van het busvervoer in de provincie onrendabel. Opnieuw worden er lijnen geschrapt.

Hoe kunnen we de mobiliteit behouden op het platteland? Daarover gaat Statenlid Matthijs de Vries in gesprek met Taxicentrale Waaksma.

Contact

De Provinciale Statenfractie van de ChristenUnie vergadert elke maandagavond om 19:00 uur. U bent van harte welkom om een vergadering digitaal bij te wonen. Aanmelden kan bij het fractiebureau via Anita Vellema

facebookpictrond.pngtwitterpictorond.pngYTlogo (2).jfif

Provinciehuis Tweebaksmarkt 52  Postbus 20120 8900 HM  Leeuwarden