Nieuwsflits Statenfractie ChristenUnie november 2022

Frylân
Nieuwsflits november 2022

Energieke toekomst

Wanneer wij wachten op de Heer,
Steken we kaarsen aan,
Dat kleine lichtje wordt ooit groot,
Maakt voor de Heer ruim baan!

Dana van Croutonne - 1001 gedichten

Vrienden van de ChristenUnie,

Nu de adventstijd is aangebroken mogen we uitkijken naar het Licht van de wereld. Eén klein kaarsje brandt er deze week nog maar, maar we gaan op weg in het vertrouwen dat het licht sterker wordt en het Licht der wereld onze Heer en Helper is en zal zijn. Hoewel het nu nog duister is, belooft dat ene kleine lichtje ons hoop.

In deze tijd waarin we in Nederland, maar ook in Fryslân voor grote uitdagingen staan en tegenstellingen steeds groter lijken te worden is die hoop en het vertrouwen hard nodig. Vertrouwen in elkaar, vertrouwen in de politiek, maar bovenal vertrouwen in onze Heer en Helper. Als ChristenUnie zien we het als onze taak om vanuit ons persoonlijke vertrouwen in God en de plek die ons gegeven is, het vertrouwen in de politiek helpen te herstellen. Door oprechte keuzes te maken en aandacht te hebben voor wat echt telt. Door te werken aan een hoopvolle toekomst.

Afgelopen tijd hebben we gesprekken gevoerd met de werkgroep MFA Sexbierum-Pietersbierum. Zij zijn al jaren bezig met plannen om een nieuwe ontmoetingsplek te bouwen. Door een wijziging in provinciaal subsidiebeleid vielen zij buiten de boot voor subsidie voor nieuwbouw. Door een voorstel van de ChristenUnie tijdens de begrotingsvergadering hebben zij alsnog een provinciale bijdrage ontvangen. Zo wordt recht doen concreet.

De ChristenUnie maakt zich zorgen over de toekomst van het mkb in Fryslân. Landelijke regelingen lijken slechts ten dele voldoende om daadwerkelijk te helpen. Het voorstel van de ChristenUnie om een fonds in het leven te roepen voor het midden- en kleinbedrijf (mkb) wordt toegezegd door het college. Met dit fonds kan het mkb subsidie krijgen voor investeringen in technische voorzieningen voor energiebesparing. Het college gaat dit verder uitwerken en legt dit voor aan Provinciale Staten begin 2023.

Ook vragen we tijdens de begrotingsvergadering om extra geld voor energiecoaches, voor het mkb, dorpshuizen en verenigingsleven. Ook dit voorstel wordt aangenomen.

Mooie resultaten waar we blij mee zijn. Tegelijk weten we ons feilbare mensen en afhankelijk van God. In die wetenschap mogen we juist ook in deze adventstijd uitkijken naar een hoopvolle toekomst.

Uit de Staten

Een miljoen euro voor MKB en verenigingsleven

Samen met andere politieke partijen vraagt de ChristenUnie om in de begroting voor het jaar 2023 1 miljoen euro vrij te maken voor de energieproblematiek. We willen dat het geld onder meer gaat naar energiecoaches. Deze zijn nu alleen voor particulieren en huurders. Met hun expertise kunnen zij ook het MKB, dorpshuizen en het verenigingsleven helpen met het (verder) verduurzamen van hun panden.

Begroting 2023

Fryslân heeft een grote ambitie op het gebied van economie en wil koploper zijn op het gebied van circulaire economie. Hoe gaan we dit waarmaken? Ook ten aanzien van de landbouw vindt de ChristenUnie het bedrag van 1,5 miljoen euro te weinig om de ambities te verwezenlijken. We maken ons zorgen over de toekomst van het mkb in Fryslân. Daarom stellen wij voor om een fonds in het leven te roepen om een steun in de rug te geven aan het mkb.

Bijdrage MFA Sexbierum-Pietersbierum

De ChristenUnie is blij  dat de werkgroep MFA Sexbierum – Pietersbierum alsnog ook op een provinciale bijdrage kan rekenen. “Inisjativen fan ûnderop fertsjinje ús stipe, al hielendal as se ûnbedoeld troch provinsjale besluten tusken wâl en skip reitsje” zegt Lieuwe van der Pol.

Omrop Fryslân heart by primêre provinsjale taken

Is it perfoarst nedich dat de provinsje Omrop Fryslân stipet? Dizze simmer is de provinsje begûn mei it neitinken oer dy fraach as ûnderdiel fan in bredere diskusje oer de ‘kearntaken’. Sintraal is dêrby de fraach: Moatte we dizze taak trochsette? Ek as der finansjeel minder te besteegjen is? Sa’n diskusje is wichtich en bringt mei har mei dat de kar foar in taak mei oertsjûging makke wurde moat.

Fractie in actie

Werkbezoek Enerzjykoöperaasje Garyp

Garijp gaat voor duurzaamheid. Met de opgewekte stroom afkomstig van het zonnepark in het dorp, kunnen zij voldoende groene stroom leveren aan alle woningen. Maar dat is nog niet alles. Enerzjy Koöperaasje Garyp nodigt de Statenleden van de ChristenUnie uit om hen te informeren over het project: Zon-Wind-Opslag. Dit project is een volgende stap in de energietransitie van Garyp.

Campagne nieuws

De tiid hâldt gjin skoft! Het is alweer eind november en dat betekent dat binnen drie maanden de campagne zal los barsten. De verschillende teams die met de verkiezingen bezig zijn, zitten dan ook allesbehalve stil. De programmacommissies van de Staten en het Wetterskip maken grote vorderingen met het verkiezingsprogramma. De enquête die daarvoor uitgestuurd is heeft veel input opgeleverd. Dank voor alle reacties! Het waren er boven verwachting veel. Ook het campagneteam komt mooi op stoom. We hebben mooie reacties gekregen op onze slogan “Samen voor een hoopvolle toekomst!”. Zoals eerder gemeld zal de campagne grotendeels online plaats vinden. Volgt u ons nog niet, doe dit dan via Facebook of Instagram, zo mist u niets! De lokale afdelingen van de ChristenUnie in Fryslân ontvangen deze week een mail met een uitvraag aangaande campagnemateriaal en activiteiten. Wilt u ook meehelpen met de campagne geeft dit dan door via christenunie@fryslan.frl. Ook financieel kunnen wij ondersteuning gebruiken. U kunt een donatie overmaken via NL31 TRIO 0338 7179 51  t.n.v. CU Prov. Friesland. Hartelijk dank!

Contact

De Provinciale Statenfractie van de ChristenUnie vergadert elke maandagavond om 19:00 uur. U bent van harte welkom om een vergadering digitaal bij te wonen. Aanmelden kan bij het fractiebureau via Anita Vellema

facebookpictrond.pngtwitterpictorond.pngYTlogo (2).jfif

Provinciehuis Tweebaksmarkt 52  Postbus 20120 8900 HM  Leeuwarden