Wordt deze e-mail niet goed weergegeven? Klik dan hier om hem online te bekijken

Nieuwsflits december 2021

Licht in de nacht

Vrienden van de ChristenUnie,

Nu de laatste Statenbijeenkomst van dit jaar achter de rug is, nemen we de tijd om uit te kijken naar het Licht; de geboorte van Jezus Christus!

In Den Haag ligt er een akkoord voor een nieuw kabinet. Urgente problemen in de samenleving moeten worden opgelost. Van corona, tot klimaat en huisvesting. We bidden dat onze collega’s in de landelijke politiek ook hier het Licht van Jezus Christus volop mogen laten schijnen.

In de provinciale politiek stellen we vragen over de huisvesting van statushouders. Een aantal gemeenten lopen achter met de huisvesting van statushouders en dat leidt tot te weinig plek in de asielzoekerscentra. We dringen aan op een extra inspanning vanuit de provincie om meer vluchtelingen op te vangen.

Tijdens de vergadering in december wordt de Kaderrichtlijn Water, Regionaal Waterprogramma en de startnotitie over invasieve exoten besproken. Wij vragen aandacht voor vervuiling van medicijnresten en microplastics in water. Het probleem van de microplastics in ons milieu is wellicht minder zichtbaar, maar is nog steeds een groot probleem.

Bij de startnotitie: 'Invasieve exoten' willen wij sterk inzetten op het bestrijden van exoten en dat de provincie de regie neemt. Dat voorstel haalt het niet. Provinciale Staten willen wel extra geld vrijmaken voor de aanpak maar geen maximale inzet op de bestrijding daarvan.

Wij wensen u gezegende kerstdagen en een HOOPvol 2022!

Licht in de nacht: een ster schijnt door de wolken
dit is de nacht dat Zijn leven begon
Sluier van angst en pijn lag op de volken
totdat Hij kwam en het kwaad overwon
Nieuwe hoop is Hij ons komen brengen
stralend breekt die held're morgen aan

Uit de Staten

Kaderrichtlijn Water en Regionaal Waterprogramma

Schoon water speelt een grote rol in ons leven: als drinkwater, voor de watervoorziening van de landbouw en daarmee voor onze voedselvoorziening, voor natuur en biodiversiteit in brede zin. Provincie en waterschap werken al jaren aan schoon water. Dat levert wat op, maar we zijn er nog niet. Er zijn aanvullende maatregelen nodig om de Europese Kaderrichtlijn Water (KRW) doelen te halen. De ChristenUnie heeft zich eerder al uitgesproken over het belang van de KRW. “Het doet zeer dat de doelen in 2027 niet gehaald gaan worden”, zegt Statenlid Lieuwe van der Pol.

Invasieve exoten

De reuzenberenklauw, grote waternavel, Aziatische duizendknopen en watercrassula zijn invasieve soorten. Deze komen van nature niet in Nederland voor. Meestal komen deze exoten door menselijk handelen in ons land terecht. Door het ontbreken van natuurlijke vijanden zoals bacteriën, schimmels en insecten kunnen ze zich hier snel vermeerderen. Deze soorten zorgen voor veel schade en overlast omdat ze sterk woekeren en moeilijk te bestrijden zijn. Tijdens de Statenvergadering op woensdag 15 december worden de Staten gevraagd richting geven aan de aanpak van invasieve exoten in Fryslân. Het effect hiervan is de verbetering van de biodiversiteit. De fractie van de ChristenUnie vindt dat we moeten kiezen voor maximale inzet om invasieve soorten te bestrijden.

Betere opvang voor vluchtelingen

De druk op de opvang van vluchtelingen blijft hoog. De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft provincies en gemeenten opnieuw opgeroepen om voor extra opvanglocaties te zorgen. De PvdA, GrienLinks, D66 en ChristenUnie vragen daarom schriftelijk aan de Commissaris van de Koning (CdK), in zijn rol als Rijksheer, de regietafel op korte termijn bijeen te laten komen om te overleggen hoe de druk op de opvang beter beheersbaar wordt. De partijen willen ook weten of het in Fryslân lukt om extra opvangplekken voor bijzondere doelgroepen te regelen. Het COA zoekt voor hen naar geschikte locaties door heel het land.

Fractie in actie

Digitaal werkbezoek bij Innovatie Cluster Drachten

Kennisdelen, dat is de kracht van het Innovatie Cluster in Drachten (ICD). In 2011 besloten een aantal hightech bedrijven in Drachten met elkaar samen te werken.

Hier bundelen technische bedrijven hun kennis en kracht met als doel de innovatie te bevorderen en het versterken van de regiopositie van de aangesloten bedrijven. Ook het aantrekken en behouden van technisch personeel is één van de voordelen die het ICD biedt. Door het hele cluster heen kunnen werknemers hun loopbaan vorm geven. Hoog tijd voor de Provinciale Statenfractie van de ChristenUnie om een digitaal werkbezoek af te leggen, op woensdag 1 december, en zich te laten informeren.

Contact

De Provinciale Statenfractie van de ChristenUnie vergadert elke maandagavond om 19:00 uur. U bent van harte welkom om een vergadering digitaal bij te wonen. Aanmelden kan bij het fractiebureau via Anita Vellema

facebookpictrond.pngtwitterpictorond.pngYTlogo (2).jfif

Provinciehuis Tweebaksmarkt 52  Postbus 20120 8900 HM  Leeuwarden