Wordt deze e-mail niet goed weergegeven? Klik dan hier om hem online te bekijken

Nieuwsflits Statenfractie ChristenUnie Fryslân oktober 2020

Herfst

Vrienden van de ChristenUnie

‘Herfst, herfst, wat heb je te koop?
Duizend kilo bladeren op een hoop!’

Het is echt herfst geworden. We genieten van prachtige kleuren en een keur aan paddestoelen. Elk jaar weer een feest om te zien en te beleven. De natuur sterft af om in de lente volop tot leven te komen. De gang van de seizoenen, zo wonderlijk mooi in de schepping gelegd.

Ook deze maand heeft de fractie niet stilgezeten. De woensdagen zijn vaak vol gepland met allerlei commissies. Vergaderingen worden nu weer meer digitaal gehouden. Slechts af en toe kunnen we elkaar ontmoeten in het provinciehuis. Dit alles op gepaste afstand.

Op 8 oktober spreekt minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit Carola Schouten vanuit Den Haag de ‘Rede fan Fryslân’ uit over de toekomst van de Friese Landbouw. Ze roemt Fryslân, waar problemen vaak lokaal worden opgelost. ‘De komende jaren worden het decennium van de regio. Ik zie Friesland daarbij als het voorbeeld van Nederland. U kunt als geen ander de kracht van de regio mobiliseren, door initiatieven van onderop aan te pakken en mensen samen te brengen.’
De Fryske Omrop heeft deze hele rede online uitgezonden, zodat veel meer mensen dan voorheen hiernaar konden luisteren.

De Rede fan Fryslân keert sinds 2012 jaarlijks terug en prominente personen houden Fryslân dan een spiegel voor met het oog op de toekomst.

Op de Statenvergadering van oktober komen diverse onderwerpen voorbij , waarover u hieronder kunt lezen. Ook vindt u hier een vacature van het Provinciale Unie Bestuur waarvoor wij uw speciale aandacht vragen. Voor de voortgang van het bestuurlijk werk is het van groot belang dat deze functie spoedig vervuld wordt.

Deze laatste intro van mijn hand wil ik beëindigen met een paar woorden uit een voor velen wel bekend lied. In de herfst kan het stormen en ook in ons leven kan het stormen. In deze tijd is veel onzeker en ervaren we moeite en zorgen ten gevolge van corona. We weten zeker dat de Here ons niet loslaat en altijd bij ons zal zijn.

‘Ruwe stormen mogen woeden
Alles om mij heen zij nacht
God, mijn God zal mij behoeden
God houdt voor mijn heil de wacht.

Jezus zal mij nooit begeven:
Ben ik zwak, bij Hem is kracht.

Hoogte, diepte, vreugd of rouw,
Niets ontrooft mij aan Gods trouw.’

Interessante vrijwilligersfunctie

Secretaris Provinciaal Bestuur ChristenUnie Fryslân
Wil je ervaring opdoen op politiek bestuurlijke gebied, en houd je ervan om zaken goed te regelen? Wij bieden je een interessante functie aan als secretaris van het Provinciaal Bestuur van de ChristenUnie in Fryslân!

Als bestuur zijn we verantwoordelijk voor deelname aan de provinciale verkiezingen, en onderhouden we contacten met lokale afdelingen in Fryslân. Daarnaast informeren we de leden van de afdelingen over politieke ontwikkelingen; dit doen we vooral door het organiseren van ledenvergaderingen waarin we actuele thema’s bespreken.

Wat doe je als secretaris
Als secretaris zorg je ervoor dat de notulen van vergaderingen worden vastgelegd, en lever je een bijdrage aan het organiseren van ledenvergaderingen. Daarnaast speel je een belangrijke rol bij het organiseren en indienen van kandidatenlijsten bij de provinciale verkiezingen.

Verder heb je natuurlijk algemene bestuurstaken, zoals het onderhouden van contacten met de lokale afdelingen en het deelnemen aan de bestuursvergaderingen (ongeveer vier keer per jaar).

Wat bieden wij
Wij bieden je een vrijwilligersfunctie aan waarin je de gelegenheid krijgt om een netwerk op te bouwen op verschillende niveaus in politiek bestuurlijk Fryslân. Ook kun je deelnemen aan gratis opleidingstrajecten en cursussen. En last but nog least: wij bieden je een positie aan in een bestuur dat graag samen de schouders eronder wil zetten om de politiek in Fryslân goed op de kaart te zetten!

Contact
Heb je interesse in deze functie, of wil je graag meer informatie? Je kunt hierover contact opnemen met de voorzitter, Margo de Vries. Zij is bereikbaar op nummer: 06-30023712. Of per mail naar: secr.pu.cu.fryslan@gmail.com

Uit de Staten

Campagne om fietshelm te stimuleren

Vorig jaar waren er ongeveer 1.500 fietsongevallen in Fryslân, waarbij het slachtoffer in het ziekenhuis belandde. De ChristenUnie pleit daarom bij het opstellen van nieuw fietsbeleid in de provincie voor een campagne om het gebruik van de fietshelm te stimuleren. Dit zal geen ongelukken voorkomen, maar kan wel de impact van een fietsongeval beperken.

Schoon, veilig en voldoende water

In Fryslân is water talrijk aanwezig. Toch is er de laatste jaren niet altijd genoeg. “Het IJsselmeer is er toch?”, zult u zeggen. Ook die hoeveelheid water blijkt in hete zomers soms ontoereikend.

Veenweideprogramma vertraagd

ChristenUnie is verbaasd dat de vaststelling van het veenweideprogramma 2020-2030 met een maand is uitgesteld. Waar ligt het aan dat het plan opgeschort wordt? Fractievoorzitter Wiebo de Vries stelt mondelinge vragen aan het college.

Minder busvervoer door Fryslân vanaf 2021

De provincie wil vanaf 2021 minder bussen door Fryslân laten rijden. Sinds de uitbraak van de coronacrisis gaan er veel minder reizigers met het openbaar vervoer, waardoor busmaatschappij Arriva minder reizigersopbrengsten heeft. Het is de verwachting dat deze trend blijvend is.

Opinie: Fryslân, een veilig Fytslân

Na 15 jaar begint de provincie Fryslân deze maand met het ontwikkelen van nieuw fietsbeleid. De laatste beleidsnota is uit 2005 met als titel Fryslân Fytslân. Geen overbodige luxe want in al die jaren is er veel veranderd.

Opinie: Thialf verdient een trein

Vol onbegrip is onze reactie bij het horen dat station Heerenveen IJsstadion gesloten blijft. Naast de mooiste ijshal van Nederland ligt station Heerenveen IJsstadion, maar een trein stopt er al niet meer sinds 2015.

Fractie in actie

Werkbezoek Bouwgroep Dijkstra Draisma

Slim, snel en efficiënt, dat is de visie op bouwen van Dijkstra Draisma. Tijdens een werkbezoek aan het bedrijf in Dokkum zien we hoe snel huizen tegenwoordig gebouwd kunnen worden en gaan we in gesprek over het verduurzamen van woningen.

Contact

Volg de ChristenUnie Fryslân ook op Twitter: @CUFryslan

De individuele fractieleden zijn eveneens te volgen op Twitter:

• Wiebo de Vries: @wiebodevries
  • Matthijs de Vries: @Matthijsdevrie6
  • Lieuwe van der Pol: @lavanderpol
  • Thea Smit: @TheaSmitdeVries

Kijk voor alle nieuws over de ChristenUnie Fryslân op onze website: www.christenunie.frl

ChristenUnie op Facebook: http://www.facebook.com/CUFryslan

De Provinciale Statenfractie van de ChristenUnie vergadert normaal gesproken elke maandagavond om 19:00 uur. U bent van harte welkom om een vergadering digitaal bij te wonen. Aanmelden bij Anita Vellema

Omdat we regelmatig thuis werken is de fractie te bereiken via Whatsapp of telefonisch op de mobiele nummers: Bernita Hakvoort 06-20191863 en Anita Vellema 06-23920894.
Ook kunt u ons mailen op christenunie@fryslan.frl

Wijzig e-mailadres | Afmelden van deze nieuwsbrief
footer-linksVolg ons op TwitterVolg ons op FacebookVolg ons op LinkedInfooter-rechts