Wordt deze e-mail niet goed weergegeven? Klik dan hier om hem online te bekijken

Nieuwsflits Statenfractie ChristenUnie Fryslân mei 2019

Lente, een nieuw begin

Vrienden van de ChristenUnie

‘In mei leggen alle vogeltjes een ei,’ is een bekend gezegde. De Schepper schept nieuw leven en de natuur komt in bloei. Prachtig om te zien.

In april en mei hebben de nieuwe Statenleden volop meegedraaid met een introductiecursus om goed beslagen ten ijs te komen.

De ChristenUnie doet niet mee aan de onderhandelingen voor een nieuwe coalitie in Fryslân. Het wachten is nu op het coalitieakkoord.

Op 23 mei zijn de verkiezingen voor het Europese Parlement. Anja Haga, oud-fractievoorzitter van de ChristenUnie in Fryslân, staat op nummer 3. In de nieuwsflits is meer hierover te lezen.

Eind van deze maand is het Hemelvaartsdag en denken we eraan dat Jezus voor ons naar de Hemel ging. Hij zorgt daar dag en nacht voor ons en laat ons niet alleen.

‘Jezus, hoog op de troon:
U leeft, U straalt als de zon.
Uw liefde is groot en schijnt door ons heen.
U laat ons nooit alleen.’
                            Sela

Uit de Staten

Op weg naar een coalitieakkoord

Na de verkiezingsuitslag is het proces van informeren gestart. Tijdens dit proces worden alle partijen gehoord en wordt er gekeken met welke partijen een coalitie mogelijk is. Het voorstel is om een nieuwe coalitie te vormen met CDA (8), PvdA (6), VVD (4) en FNP (4). Inmiddels is mevrouw Evelien Blaauw als formateur aangesteld en zijn deze vier partijen aan zet om een coalitieakkoord te smeden. Er is de wens uitgesproken dat het coalitieakkoord moet rusten op een breed draagvlak. Wij willen graag onze inbreng leveren en stellen ons pro-actief op voor een Waardevol Fryslân.

Zwemveiligheid open water

'Meer aandacht voor veilig zwemmen in open water is van levensbelang,' zegt Statenlid Dennis de Calonne. Hij wil van Gedeputeerde Staten weten hoe het gesteld is met de veiligheid van mensen die bij open water recreëren en daar zwemmen. Daarover stelt hij schriftelijke vragen.

Uit de fractie

Beëdiging Lieuwe van der Pol

‘Fryslân is lyts mar net op de fyts,’ zei de commissaris van de Koning Arno Brok tegen Lieuwe van der Pol. Hij kent hem nog uit de tijd dat hij burgemeester was in Sneek. Lieuwe is jarenlang raadslid geweest voor de ChristenUnie. Woensdag 10 april is zijn beëdiging als commissielid van Provinciale Staten.

Fractie in actie

Meer natuur met breder draagvlak

Fryslân is mooi en heeft een prachtige natuur. Natuur- en landbouworganisaties verwachten meer nieuwe natuur te kunnen aanleggen binnen het beschikbare budget van de provincie. De fractie van de ChristenUnie brengt op 8 mei een werkbezoek aan It Fryske Gea om te horen hoe ver de plannen zijn.

Geen ervaring met longontsteking bij geitenhouderij Meekma

De geitenhouderij ligt onder een vergrootglas. Klaas Sjoerd en Jannie Meekma zijn in 1990 begonnen met hun geitenhouderij. Met veel passie houden ze daar 1700 geiten. Dag en nacht zijn ze in de weer met de geiten. ‘Het is een manier van leven,' zegt Jannie Meekma. Ze zijn verbaasd over de tijdelijke geitenstop in Fryslân. De fractie van de ChristenUnie hoort op 3 april van hen wat zij van de geitenstop vinden.

Ondernemersontbijt op 11 juni

Als spreker is aanwezig Ruth Peetoom. Zij is sinds 1 maart 2019 de nieuwe uitgever van het Friesch Dagblad. Daarvoor was zij partijvoorzitter van het CDA en predikant in Utrecht en Groningen. Ruth heeft de opdracht om de identiteit van het Friesch Dagblad te versterken en ook buiten Friesland bekend en toegankelijk te maken.

Zij zal spreken over haar werk en de rol van de media hierin.

• Locatie: Friesch Dagblad, Sixmastraat 15, Leeuwarden
  • Tijdstip: 11 juni van 07:30 – 09:00 uur
  • Onderwerp: 'Het belang van pluriforme media voor een gezonde economie'

Europese verkiezingen

Waarom stemmen voor de Europese Parlementsverkiezingen?

23 mei krijg je, net als iedere stemgerechtigde EU-burger, de kans om te kiezen wie jou zal vertegenwoordigen in het Europese Parlement. Veel mensen vragen zich af waarom je zou stemmen bij de Europese verkiezingen. Toch zijn er meer dan genoeg redenen om toch echt je stem te laten horen.

Noord-Nederland de trots van Europa

Anja Haga, kandidaat voor het Europees parlement, lanceert vrijdag 17 mei het Europees 4-puntenplan voor Noord-Nederland.

“Noord-Nederland kan niet zonder Europa en Europa is niets zonder de regio’s. Het Noorden is uniek wat betreft het Waddengebied, de landbouw, de kansen voor duurzaam vervoer en de minderheidstalen. Noord-Nederland is hierin een voorbeeldregio voor Europa”, aldus Anja Haga. Deze voorbeeldfunctie kan wat betreft de ChristenUnie nog verder versterkt worden. Daarom hebben beide partijen een 4-puntenplan opgesteld waarvoor ze zich tijdens de nieuwe zittingsperiode van het Europees parlement voor gaan inzetten.

Volg ons op Twitter en Facebook

Volg de ChristenUnie Fryslân ook op Twitter: @CUFryslan

Ook de individuele Statenleden zijn te volgen op Twitter:

• Wiebo de Vries: @wiebodevries
  • Matthijs de Vries: @Matthijsdevrie6
  • Dennis de Calonne: @dendec

Voor alle nieuws over de ChristenUnie Fryslân kijk op onze website: www.christenunie.frl

ChristenUnie op Facebook: http://www.facebook.com/CUFryslan

Fractievergadering bijwonen

De Provinciale Statenfractie van de ChristenUnie vergadert op maandagavond. U bent van harte welkom om een vergadering bij te wonen. Wilt u zich dan wel wel van tevoren aanmelden bij onze  fractiemedewerkster Sipkje Messink of telefonisch 058-2928801. De agenda kunt u vinden op onze website.

Wijzig e-mailadres | Afmelden van deze nieuwsbrief
footer-linksVolg ons op TwitterVolg ons op FacebookVolg ons op LinkedInfooter-rechts