Wordt deze e-mail niet goed weergegeven? Klik dan hier om hem online te bekijken

Juli 2015

Goed rusten

Na gedane arbeid is het goed rusten! Dat gaan we doen: Uitrusten en energie opdoen voor het nieuwe seizoen. Maar niet voordat we u nog op de hoogte hebben gebracht van het laatste nieuws van de ChristenUnie Fryslan. We wensen u veel leesplezier.

Geen extra geld slachtoffers loverboys

De Staten van Fryslân zijn helaas niet bereid de portemonnee te trekken om acute nood te leningen onder slachtoffers van loverboys. Ondanks dat er geld klaarstaat uit de knelpuntenpot voor de transitie van de Jeugdzorg. Bij Fier in Fryslân staan 8 meiden op de wachtlijst die direct hulp moeten hebben, maar vanwege capaciteitsgebrek moeten wachten. De ChristenUnie vindt dat onverteerbaar. ‘Deze meiden zijn slachtoffer. Die komen echt tussen wal en schip als we nu niets doen,' zegt Ynze de Boer. Samen met PvdA en D66 in de Staten deed de fractie woensdag 24 juni een uiterste poging om de Staten met een motie over de streep te trekken de knelpuntenpot aan te spreken. Helaas was de coalitie van CDA, VVD , SP en FNP daar niet toe bereid. Fier is het expertise- en behandelcentrum op het terrein van geweld in afhankelijkheidsrelaties.

Fryslân moet rekeningen sneller betalen

De Provincie Fryslân betaalt 15 procent van de rekeningen niet binnen de vastgestelde tijd van 30 dagen. De ChristenUnie vindt dat geen goede zaak en wil dat de Provincie het betalingsregime aanscherpt.

Fractie in Actie

Op visite bij boer Sjoer de Hoop in Hiaure

Het is geen straf om in de zinderende hitte van de woensdagmorgen de verkoeling van het noordoost Friese platteland te zoeken. Over de grazige landen van biologische boer Sjoerd de Hoop in Hiaure waait een heerlijk windje van zee. Hij heeft zelf ogenschijnlijk weinig last van warmte. In een overal en dunne trui leidt hij ons door het bedrijf en langs de kippenfarm van de biologische buurman, waar de scharrelkippen onverminderd achter elkaar aanjagen alsof er geen hittegolf over Nederland trekt. En langs de velden met biologisch geteelde groente. Met beide bedrijven werkt De Hoop samen. Dat levert geld op.

Bij bekroonde worstenmaker Weidenaar in Dokkum

Een werkbezoek aan de worstenmakerij van Weidenaar in Dokkum levert in ieder geval twee dingen op: een rokerig luchtje en een paar lekkere worsten. Beide nam de Provinciale Statenfractie van de ChristenUnie woensdagmorgen 3 juni mee naar huis na een bezoek aan het familiebedrijf. De fractie sprak er met Wini Weidenaar en Jouke Jongsma over het belang van het bedrijf in de regio en de rol van de Provincie als het gaat om het versterken van het Friese MKB.

Soep eten uit de vuilniston

Anja Haga kreeg donderdagmiddag 11 juni op de Groentemarkt in Leeuwarden een vers bakje soep aangereikt, geserveerd vanuit de vuilniston. ‘Het smaakte heerlijk,' zei ze. De soep was gemaakt van ingrediënten die formeel de houdbaarheidsdatum al hadden overschreden. Studenten van de Academie voor Popcultuur in Leeuwarden haalden de producten woensdag op, waarna Broodje Bewust er soep van kookte. Met de actie vragen de studenten aandacht voor de voedselverspilling. Omdat de ChristenUnie zich landelijk sterk maakt voor het terugdringen van voedselverspilling, mocht Anja Haga de eerste kom soep verorberen.

Kerkentour

Te gast bij PKN in Kortehemmen

Voor de kerkentour was ik te gast in het kerkje te Kortehemmen. Gebouwd omstreeks 1300. De Protestantse Gemeente die hier om de week samenkomt, telt zo’n 300 geboorte-, doop-, en belijdende leden uit Boornbergum, Kortehemmen, de Wilgen, Smalle Ee en de Veenhoop.

Kerkentour: PKN Aalsum

Een mooi, klein kerkje op een terp, als in een film. Het is geen straf om op deze zomerse zondagmorgen, tussen de groene weilanden door, naar de Catharinakerk in Aalsum te fietsen. Voorganger is ds. Herman de Vries. Deze dominee ken ik, want hij is ook voorganger in ‘mijn eigen’ kerk De Herberg in Dokkum. Zoals ik van ds. De Vries gewend ben is de dienst Christocentrisch: Christus staat centraal.

Van de Tweede Kamerfractie

CU vraagt om taskforce voor ontslagen werknemers Friesland Campina

ChristenUnie Tweede Kamerlid Carola Schouten wil dat de minister van Economische Zaken en de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een taskforce instellen om de 375 ontslagen werknemers van FrieslandCampina in Leeuwarden en Beilen snel weer aan het werk te helpen.

Arie Slob: "Wij willen geen Down-vrije samenleving!"

Op het eerste ChristenUnie-congres met stemrecht voor individuele leden sprak fractievoorzitter Arie Slob behalve over de grondslag die de partij kort daarvoor wijzigde, ook over waardevol leven en waardevol sámenleven met ruimte voor iedereen: "Als de Dikke-Ik-discussie de minister-president ernst is, verwachten wij een concrete vertaling met een sterke nadruk op het omzien naar elkaar." Lees hier de hele speech van Arie Slob.

Volg ons op Twitter en Facebook

Volg de ChristenUnie Fryslân ook op Twitter: @CUFryslan

Ook de individuele Statenleden zijn te volgen op Twitter:

• Anja Haga: @anjahaga
  • Wiebo de Vries: @wiebodevries
  • Ynze de Boer: @YdeBoer

Voor alle nieuws over de ChristenUnie Fryslân kijk op onze website: www.christenunie.frl ChristenUnie op Facebook: http://www.facebook.com/CUFryslan

Fractievergadering bijwonen

De Provinciale Statenfractie van de ChristenUnie vergadert op maandagavond. U bent van harte welkom om een vergadering bij te wonen. Wilt u zich dan wel wel van tevoren aanmelden bij onze  fractiemedewerkster Sipkje Messink of telefonisch 058-2928801. U kunt van haar ook horen wanneer de eerstvolgende fracievergadering is.

Wijzig e-mailadres | Afmelden van deze nieuwsbrief
footer-linksVolg ons op TwitterVolg ons op FacebookVolg ons op LinkedInfooter-rechts