CU wil onderzoek naar toezicht in Friese treinen van Arriva

ArrivaSpurtdinsdag 31 januari 2017 10:24

De ChristenUnie in de Staten van Fryslân wil van Gedeputeerde Staten weten of Arriva op de Friese treintrajecten voldoende toezichthoudend personeel inzet. Onlangs stelde de Provincie Groningen Arriva in gebreke omdat er te weinig toezichthoudend personeel aanwezig zou zijn.

Volgens de Vakbond voor Rijdend Personeel (VVMC) hebben medewerkers te kampen met agressie en verharding van geweld in treinen en op stations.

De ChristenUnie vindt dat de veiligheid in de trein voor reizigers en personeel te allen tijde gewaarborgd moet zijn.´Daar moet Arriva alles voor uit de kast halen,´ zegt Statenlid Ynze de Boer van de ChristenUnie. ´Als reizigers zich niet veilig voelen, dan bedenken ze zich wel twee keer voor ze de trein nemen.´ De ChristenUnie vraagt aan GS of Fryslân in de concessie dezelfde eisen heeft gesteld als Groningen.

Volgens de fractie van de ChristenUnie is er een verband tussen de frequentie van kaartcontrole op de trein en de veiligheid van personeel en reizigers. Notoire zwartrijders veroorzaken nogal eens stennis wanneer ze worden gepakt en gedragen zich in sommige gevallen agressief naar controleurs en medereizigers. Hoe groter de pakkans, hoe minder zwartrijders op de trein. ‘Daar is de veiligheid mee gebaat,’ aldus De Boer. In antwoord op vragen hierover van de ChristenUnie in 2014, stelde GS dat volledige controle te duur zou zijn.´De ‘winst’ zit waarschijnlijk nog het meest in het gevoel van sociale veiligheid en klantbeleving', zei de gedeputeerde toen.

In antwoord op dezelfde vragen zei de gedeputeerde dat Arriva ieder jaar een uitvoeringsplan en een voortgangsrapportage moet indienen, met de uitgevoerde en voor het volgende jaar uit te voeren acties ter verbetering van de sociale veiligheid. Daaronder valt ook toezicht en controle. De fractie wil van de gedeputeerde weten welke veranderingen in het toezicht er vanaf 2014 zijn doorgevoerd en wat deze hebben opgeleverd.

SV Arriva19,7 kBapplication/pdfdownload

Archief > 2017