Zorgen bij CU over schade door gaswinning in Noordoost Fryslân

boorputvrijdag 09 oktober 2015 13:46

De gaswinning in Noordoost Fryslân leidt mogelijk tot bodemdaling en schade aan gebouwen en gronden. Volgens een aantal bewoners in het gebied is dat nu al het geval. De ChristenUnie wil weten of er een goed beeld is van de huidige staat van woningen en gebouwen en of er een nulmeting in het gebied is gedaan. Daarom stelt de fractie vragen aan het college van Gedeputeerde Staten.

Terwijl in Groningen de gaswinning wordt teruggebracht, wordt volop gewonnen in Fryslân, ondermeer in Moddergat. Daar worden problemen gemeld, zoals bodemdaling en scheuren in woningen.

De ChristenUnie maakt zich grote zorgen dat Fryslân Groningen achterna gaat wat betreft aardbevingen en de scheuren in woningen. In een artikel in NRC geven verschillende bewoners van Moddergat aan scheuren in huizen te hebben en schade aan drainage. De ChristenUnie wil dat het Friese college daar goed notitie van neemt en de schade vanaf het begin bijhoudt. 'We hebben als Staten meermalen onze zorg uitgesproken en er bij het college op aangedrongen geen nieuwe boringen onder Fryslân toe te staan,' zegt Anja Haga, fractievoorzitter van de ChristenUnie in de Staten van Fryslân.

De ChristenUnie vraagt aan het college of er zoiets is als een nul-situatie waaraan valt af te lezen welke effecten de gaswinning in noordoost Fryslân heeft. 'Wordt de bodemdaling goed gemonitord,' vragen we ons af. 'En heeft de Provincie goed zicht op de gevolgen hiervan? Ervaringen in Groningen leren dat het juridisch uiterst lastig is schade aan bodem en woningen te bewijzen zonder nulmeting. Wij willen niet dat onze burgers in een eindeloze juridische strijd terecht komen als ze daadwerkelijk schade ondervinden. Wij vragen wat de rol van de Provincie hierin kan zijn.'

De ChristenUnie wil verder van het college weten welke bevoegdheden de Provincie Fryslân heeft om gaswinning in Noordoost Fryslân stop te zetten of in ieder geval te verminderen. Ook vraagt de fractie aan het college om alle beschikbare mogelijkheden te gebruiken om  verdere schade voor bewoners te voorkomen en helder te maken hoe geleden schade wordt gecompenseerd.

TitelBestandsgrootteMIME-type
antwoordbrief aan CU over gaswinning Noordoost Fryslân 20151109292,1 kBapplication/pdfdownload
SV 9-10-2015 Gaswinning NO-Fryslân78,1 kBapplication/pdfdownload

Archief > 2015