2050: volledig duurzame energie

Carla Dik in Fryslanmaandag 16 maart 2015 10:16

De omslag naar gebruik van schone energie gaat veel te langzaam. Dat zei CU Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber zaterdag tijdens een werkbezoek in Leeuwarden. En dat terwijl Nederland alles in huis heeft om de omslag naar schone energievoorziening te maken: Topuniversiteiten en topwetenschappers, wind, zon en water. De ChristenUnie pleit in een zaterdag gepresenteerd ‘Energiemanifest’ onder meer voor vergroening van het belastingstelsel, ondergrondse hoogspanningskabels, energiebesparing en duurzame inkoop door provincies.

Carla Dik was zaterdag in Fryslân in het kader van de verkiezing van Provinciale Staten op 18 maart. Op vier plekken in de provincie draaide ze symbolisch de gaskraan dicht. ‘Daarmee geven we aan dat de ChristenUnie tegen nieuwe proefboringen in Fryslân is. In Groningen wordt de gaswinning terecht afgeknepen maar het lijkt erop dat er in Fryslân een tandje bij wordt gedaan. Met alle gevolgen van dien. Winnen van fossiele brandstof zorgt voor vervuiling van milieu, heeft een negatieve invloed op het landschap en zorgt voor overlast voor burgers. Dat moeten we, met de ervaring van Groningen in het achterhoofd, niet meer willen,' vindt Dik. ‘Er zijn betere manieren.’ Dik is woordvoerder duurzame energie van de ChristenUnie in de Tweede Kamer.

In het energiemanifest stelt de ChristenUnie voor zoveel mogelijk publieke gebouwen te voorzien van zonnepanelen. Maar ook meer blauwe energie en getijdenenergie. De doelstelling in het Energieakkoord moet omhoog. Belasting op werk kan omlaag terwijl belasting op verspilling en vervuiling omhoog gaat. Het concept ‘Nul op de meter’ waarbij woningen niet of nauwelijks energie vragen, wordt in heel Nederland uitgerold. Ook voor (sociale) huurwoningen. In het Energiemanifest legt de ChristenUnie de verantwoordelijkheid voor schade in wingebieden onverkort neer bij de winbedrijven. ‘Gedupeerden hoeven niet te bewijzen dat ontstane schade door winning komt,' zegt Dik.

Het Energiemanifest van de ChristenUnie telt in totaal 10 actiepunten en sluit naadloos aan bij de ambitie van de Statenfractie van Fryslân. ‘We moeten nog meer aan de slag,' zegt fractievoorzitter Anja Haga. ‘Dit manifest geeft ons nieuwe munitie om de ambitie Fryslân fossielvrij in 2050 ook echt te realiseren.’

Energiemanifest3,4 MBapplication/pdfdownload

Archief > 2015