Nieuwe dienstregeling leidt tot te lange wachttijd op station Leeuwarden

ov foto's 003woensdag 27 november 2013 17:23

In de nieuwe dienstregeling van Arriva die op 15 december ingaat sluiten treinen op het knooppunt Leeuwarden niet goed aan op treinen van NS naar de rest van Nederland. Dat constateert de ChristenUnie Statenfractie naar aanleiding van klachten van consumentenplatform Rocov.

Reizigers lopen gedurende de dag door de krappe overstaptijd grote kans aansluitende treinen te missen. Op andere momenten moet de reiziger juist lang wachten op een aansluitende trein. De ChristenUnie vindt dat ongewenst en vraagt gedeputeerde Kramer zijn invloed aan te wenden om de dienstregelingen beter op elkaar af te stemmen ten gunste van de reiziger.

De slechte aansluiting leidt in sommige gevallen zelfs tot een reisadvies over Groningen (vanuit Veenwouden of Hurdegaryp) wat duurder en langer is. Een overleg dat Arriva hierover zou houden met NS, Prorail, Provincie en RCOV is niet door hen georganiseerd. Volgens de ChristenUnie is dit overleg van wezenlijk belang omdat voor een goede aansluiting op de snelle trein richting de Randstad de inzet van zowel NS, Arriva en Prorail nodig is. De ChristenUnie vraagt de gedeputeerde zich in te zetten om dat overleg alsnog te houden. Ook de Provincie zit bij dat overleg aan tafel.

Voorheen kenden station Leeuwarden en Groningen dezelfde patroontijden als het gaat om treinen richting Zwolle en verder. Met het in gebruik nemen van de Hanzelijn heeft Groningen twee intercity’s en twee stoptreinen per uur. Leeuwarden kent 3 treinen per uur; 1 snelle intercity, 1 stoppende intercity tot Meppel en een stoptrein. De patroontijden verschillen daardoor. Dat is een van de redenen waardoor aansluitingen vanuit Leeuwarden niet goed meer verlopen.

Volgens reizigersorganisatie Rocov is er veel winst te halen door de lange stop in Zwolle van de Intercity van Utrecht naar Leeuwarden te bekorten tot 2 minuten. Wel moet dan daarnaast de huidige stoptrein Leeuwarden-Meppel doorrijden naar Zwolle. In Leeuwarden moeten in dat geval treinen elkaar kruisen. Dat verreist wellicht een kleine aanpassing van de infrastructuur.

Gekoppelde documenten
TitelBestandsgrootteMIME-type
sv 27-11-2013 sv dienstregeling arriva38,3 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload

« Terug