CU boos om uitblijven nachttrein Leeuwarden

ov foto's 008maandag 16 maart 2015 11:17

De ChristenUnie Fryslân is boos op gedeputeerde Kramer omdat de nachttrein van de Randstad niet naar Leeuwarden rijdt. In tegenstelling tot Groningen en Assen die wel een nachttrein krijgen. ‘Dit past in een reeks van gebeurtenissen. Als het gaat om spoorbereikbaarheid van Fryslân met de Randstad, loopt Fryslân steeds achteraan. De lobby van Fryslân voor betere spoorbereikbaarheid is niet op orde,’ constateert fractievoorzitter Anja Haga.

Al eerder uitte de ChristenUnie haar verbolgenheid over het niet aanleggen van het beveiligingssysteem ERMTS, waardoor treinen met veel hogere snelheid kunnen rijden. Gedeputeerde Kramer bleek de lobby hiervoor aan Groningen te hebben overgelaten. Fryslân viel buiten de boot. Op aandringen van de ChristenUnie fractie in Provinciale Staten komt uiteindelijk toch een quick scan naar de kosten en baten van maatregelen voor het substantieel verkorten van de reistijd vanaf de Randstad naar het noorden.

De ChristenUnie vraagt de gedeputeerde om opheldering waarom Fryslân keer op keer achterloopt bij Groningen en Drenthe. De fractie wil ook weten of en hoe Fryslân heeft gelobbyd voor een nachttrein naar Leeuwarden en wat de gedeputeerde zal ondernemen om de nachttrein van de Randstad naar Leeuwarden alsnog te realiseren.

TitelBestandsgrootteMIME-type
SV nachttrein fryslan36,2 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload

Archief > 2015