ChristenUnie wil stationsgebied beter toegankelijk maken voor kwetsbare groepen

ov foto's 016vrijdag 13 februari 2015 10:01

Ouderen, invaliden en kwetsbare groepen moeten net zo gemakkelijk toegang hebben tot het station als ieder ander. Nu het stationsgebied in Leeuwarden ingrijpend op de schop gaat, vraagt ChristenUnie extra aandacht voor deze groep mensen. ‘Denk aan opgangen en overgangen van weg naar wandelgebied. Maar ook aan het in- en uitstappen van trein en bus. Bij het maken van plannen moet je steeds het belang van de minder validen voor ogen hebben,' vindt Anja Haga, fractievoorzitter van de ChristenUnie in Fryslân. De Staten van Fryslân spreken woensdag 18 februari over de reconstructie van het stationsgebied.

Het stationsgebied moet een volwaardige en mooie entree zijn voor de Friese hoofdstad. Dat is het nu niet. Omdat het verkeer regelmatig vastloopt, moet ook de doorstroming van het verkeer beter geregeld worden. Daarvoor is veel geld gereserveerd. Het leeuwendeel door de gemeente Leeuwarden, maar ook de provincie draagt fors bij vanuit het programma Overeenkomst Bereikbaarheid Leeuwarden.

De ChristenUnie vindt dat openbaar vervoer voor iedereen toegankelijk moet zijn. ‘Als je eerst allerlei hobbels moet nemen voordat je in een trein of bus kunt plaatsnemen, dan kies je vaak voor andere vormen van vervoer of je blijft thuis. Dat is niet goed. Openbaar vervoer is er voor iedereen,’ zegt Haga. ‘Daarom maakt de ChristenUnie zich sterk voor een toegankelijk stationsgebied.’

Archief > 2015