Verbreden sluis bij Kornwerderzand

Sluis Kornwerderzand vierkant.jpegwoensdag 17 juni 2020 15:55

Na jarenlang politiek overleg is het zo ver. Het verbreden van de sluis bij Kornwerderzand kan van start gaan. “Hoe eerder hoe beter”, zegt Statenlid Wiebo de Vries. De Staten vergaderen over de afspraken die uitgewerkt zijn in de Bestuursovereenkomst.

De ChristenUnie wil dat de sluis verbreed wordt. De breedte is nu beperkt (14 meter) waardoor sommige schepen de sluis niet kunnen passeren. Het bedrijfsleven heeft aangegeven dat er veel behoefte is aan een IJsselmeertoegang voor grotere schepen. Het is belangrijk voor de economie en werkgelegenheid in de hele IJsselmeerregio.

Tijdens het debat op woensdag 17 juni 2020 wordt gesproken over de risico’s. De provincie loopt het meeste risico’s met o.a. garantstelling ondernemersbijdrage (26,5 mln), subsidie Waddenfonds (4,5 mln) en de meerkosten van het project. “Dat zijn forse bedragen”, vindt De Vries. Daarom vraagt de ChristenUnie samen met andere partijen om extra monitoring. De Staten zullen vier keer per jaar geïnformeerd worden over de stand van zaken van dit project en dan met name over de financiële risico’s.

De oplevering van de verbrede sluis staat uiterlijk in 2028 gepland. De ChristenUnie wil dat er gekeken wordt of de bruggen en sluis bij Kornwerderzand uiterlijk in 2025 opgeleverd kunnen worden. De gedeputeerde begrijpt deze wens maar zegt dat alles staat of valt met de financiën. Binnenkort krijgen Provinciale Staten een terugkoppeling of dit gaat lukken.

TitelBestandsgrootteMIME-type
Amendemint - Monitoaring risiko's slús Koarnwerdersân.pdf27,8 kBapplication/pdfdownload
Motie - Goede arbeidsomstandigheden bij aanbesteding sluis Kornwerderzand.pdf24,1 kBapplication/pdfdownload
Motie - Sluis eerder opleveren.pdf24,2 kBapplication/pdfdownload