In de Culturele-Hoofdstad-stand blijven

SAM_6060 bew .jpgwoensdag 31 oktober 2018 15:30

Dit jaar is Leeuwarden de Culturele Hoofdstad van Europa. Wat heeft u ervan gemerkt? Prachtige voorstellingen zoals De Reuzen en De Stormruiter. Een unieke tentoonstelling over Escher op reis. Elke Friese stad een eigen fontein en met eeuwenoude verhalen Under de toer. Cultuur zet mensen in beweging, raakt mensen aan en ontroert mensen. Provinciale Staten debatteren 31 oktober 2018 over het vervolg van Leeuwarden-Fryslân 2018, ook wel de ‘legacy’ genoemd.

Het is fantastisch om te zien hoe de Friezen de schouders onder Leeuwarden Culturele Hoofdstad hebben gezet. Het gaf energie om van 2018 een speciaal cultureel jaar te maken. Onze provincie is niet alleen mooi, maar ook divers, toegankelijk en uniek. Culturele organisaties en de provincie willen dat wat we nu hebben bereikt met Culturele Hoofdstad vasthouden en hier verder op bouwen. Het voorstel ‘No is de tiid’ van Gedeputeerde Staten stelt voor om 2 miljoen voor het jaar 2019 beschikbaar te stellen.

De fractie van de ChristenUnie vindt cultuur belangrijk. Belangrijk voor de leefbaarheid, voor de aantrekkelijkheid van de provincie Fryslân, voor de onderlinge verbondenheid en voor de presentatie van het Friese eigene. Dat kost geld en mag geld kosten. Investeren in cultuur, juist nu.

Reitze Douma, Statenlid van de ChristenUnie, mist het meerjarenplan. ‘Het is jammer om alleen voor 2019 geld beschikbaar te stellen, terwijl we het over Agenda2028 hebben. Daarnaast moet het geld goed besteed worden en niet opgaan aan organisatiekosten.’ Hierover dient de fractie een motie in om maximaal €500.000 per jaar aan organisatiekosten te besteden. Minder mag natuurlijk ook. Deze motie wordt aangenomen.

ChristenUnie stemt voor het amendement van de PvdA om 2 miljoen voor 2019 én 2 miljoen voor 2020 beschikbaar te stellen. Dit amendement wordt aangenomen en daarmee komt dus ook geld voor 2020 beschikbaar.

Archief > 2018