Installatie nieuwe Statenleden

cufryslanlogo
Door Webredactie Christenunie Fryslân op 29 maart 2023 om 16:19

Installatie nieuwe Statenleden

Nieuwe gezichten in de Staten. Ook bij de fractie van de ChristenUnie worden er nieuwe Statenleden geïnstalleerd. Matthijs de Vries en Margreet Jonker leggen op woensdag 29 maart de eed af in de Statenzaal. Jantsje van der Veen wordt namens ChristenUnie geïnstalleerd als commissielid.

Met het vertrek van Wiebo de Vries en Lieuwe van der Pol komen er nieuwe Statenleden voor de ChristenUnie in de Staten. We verliezen een zetel en gaan van drie zetels naar twee zetels. Dat betekent dat Matthijs de Vries en Margreet Jonker Statenlid worden en dat Jantsje van der Veen commissielid wordt.

Matthijs de Vries
Matthijs de Vries woont met zijn gezin in Leeuwarden. Afgelopen vier jaar was hij Statenlid. Hij vindt dat we niet in het provinciehuis moeten blijven zitten. ,,We moeten eropuit, naar de burgers toe om te horen wat zij willen. Het gevaar van de provinciale politiek is dat het ver van de gewone mensen af gaat staan. Dat moeten we voorkomen.”

Margreet Jonker
Margreet Jonker is een Groningse, maar woont inmiddels zo lang in Fryslân dat ze zichzelf een ‘oprjochte Fries’ noemt. In het mooie dorp Westergeast runt ze een wellness B&B samen met haar partner Hans. Ze is moeder van vier volwassenen kinderen. In september 2022 werd ze griffier in de gemeente Dantumadiel. Aardig detail is dat Margreet dertien jaar voor de Provinciale Statenfractie van de ChristenUnie heeft gewerkt. Het werk van de provincie is haar dus niet vreemd. Al die ervaring neemt Margreet mee om de beste keuzes te maken voor Fryslân en haar inwoners.

Jantsje van der Veen
Jantsje is getrouwd en moeder van drie kinderen. Met haar gezin woont ze in het buitengebied van Eastermar waar haar man en zoon een melkveebedrijf runnen. Ze is actief betrokken bij de Bethelkerk in Drachten, waar ze zich inzet voor de diaconie. Jantsje van der Veen begon haar politieke loopbaan in 2014, als raadslid voor de ChristenUnie in de gemeente Tytsjerksteradiel. In de nieuwe Statenperiode wil ze samenwerken aan goede oplossingen voor alle thema’s die er spelen op het Friese platteland en in de landbouw.

Jantsje

Labels: