Werkbezoek IJsselmeerkust

cufryslanlogo
Door Webredactie Christenunie Fryslân op 31 augustus 2022 om 14:35

Werkbezoek IJsselmeerkust

Van Lemmer tot aan de kop van de Afsluitdijk zijn er veel bezienswaardigheden. Door de provincie zijn alle verborgen schatten in beeld gebracht. Samen met de Statenleden maken we woensdag 31 augustus een bus- en fietstocht langs de kust die rijk is aan cultuur en erfgoed.

Al vroeg in de ochtend vertrekt de bus naar het Woudagemaal in Lemmer. Daar worden we geïnformeerd over de initiatieven die er zijn om de Friese IJsselmeerkust een kwaliteitsimpuls te geven. Daarna reizen we verder in de bus en bekijken we kliffen, vluchthavens, fietspaden, oorlogsmonument en de oude vissershaven in Laaxum.

In Stavoren aangekomen vervolgen we onze tocht op de fiets. We fietsen van Stavoren naar Molkwerum. Onderweg stoppen we bij een bunker en zien we een vervallen brug. De brug willen ze herstellen zodat er een wandelroute ontstaat. Zo zijn er vele ideeën om de IJsselmeerkust te verbeteren. Hiervoor is de Digitale Kansenkaart ontwikkeld:  Digitale ideeënkaart - Friese IJsselmeerkust Ook is er een route app gerealiseerd. Fryslân zit vol met historische verhalen en cultuur. De MeAR Fryslân route app is te downloaden in de app store.

Geert de Vries: “Wat bij de verborgen plekken ontbreekt zijn faciliteiten om ze te bereiken en te bewonderen. Het kan gaan om een fiets- of wandelpad maar ook om kleine aanpassingen zoals een steiger, picknicktafels of fietsenrekken.

De fractie van de ChristenUnie heeft in een kort tijdsbestek veel gezien van de rijke historie die Fryslân heeft. Tijdens de Statenvergadering van 21 september besluiten de Statenleden over het Aanbiedingsdocument Friese IJsselmeerkust.

Wiebo dagvoorzitterStatenlid Wiebo de Vries is dagvoorzitter en opent het werkbezoek bij het Woudagemaal

Labels: , ,