Werkbezoek ganzenschade

cufryslanlogo
Door Webredactie Christenunie Fryslân op 14 mei 2022 om 16:16

Werkbezoek ganzenschade

Het aantal ganzen in Fryslân neemt sterk toe. Provinciale Staten gaan over het ganzenbeleid. Daarom nodigt LTO Noord de Statenleden uit voor een werkbezoek over de ganzenschade. Het werkbezoek vindt plaats bij de familie Kroodsma in Engwierum op zaterdag 14 mei 2022. In het veld zien de Statenleden met eigen ogen hoeveel gras er opgegeten wordt door de ganzen.

Melkveehouder Kroodsma is niet blij met de aantallen ganzen op zijn land. Hij laat zien dat er dit jaar veel schade is. Door het droge voorjaar groeide het gras niet heel hard. De ganzen hebben dat beetje gras wat er stond tot aan de bodem toe opgegeten.

Juist het eerste voorjaarsgras (eerste snede) bevat veel eiwit, dat nodig is voor de koeien om veel melk te kunnen produceren. De ganzen eten het lekkere eiwitrijke gras op waardoor de koeien gras krijgen met minder eiwit erin. Het aankopen van voer is een dure aangelegenheid. Het liefst zien de boeren dat de ganzen verminderen in aantal.

Bij het werkbezoek zijn commissielid Thea Smit-De Vries en ChristenUnie lid Douwe van Oosten aanwezig. Thea Smit: “Wij hebben een goed beeld hebben gekregen van de ganzenschade en de noodzaak van schadeloosstelling. De informatie die wij vandaag gekregen hebben zullen wij meenemen als voorbereiding op het nieuwe ganzenbeleid, dat in het najaar plaats zal vinden.”

Labels: , ,