Een eerlijke verdeling van het gemeentefonds

Lieuwe-CU-Statenfractie-VK 123 (2).jpg
Door Lieuwe van der Pol op 17 februari 2021 om 18:15

Een eerlijke verdeling van het gemeentefonds

Onze gemeenten hebben het zwaar. De tekorten in onder andere de jeugdzorg maken dat de leefbaarheid onder druk staat. De herijking van het gemeentefonds door het Rijk toont een onevenwichtige verdeling van middelen en treft Fryslân en het noorden buiten proportioneel. Wij vinden dat we de daad bij het woord moeten voegen en de gemeenten als provincie moeten helpen.

Statenlid Lieuwe van der Pol zegt tijdens de vergadering op 17 februari: “Onze brede welvaart en ‘Lok op 1’ staat onder druk. Als we ons solidair verklaren nemen wij dan ook als voorbeeld de verantwoordelijkheid om de bibliotheken in onze provincie overeind te houden? Stellen wij dan, al dan niet, tijdelijk budget beschikbaar? Of moeten wij als provincie in die solidariteit dan ook coulant zijn richting gemeenten in het opleveren van hun begroting en jaarrekening.”

Laat helder zijn, de fractie van de ChristenUnie maakt zich ernstig zorgen de herijking van het gemeentefonds. Samen met alle partijen in de Friese Staten willen wij dat dit signaal helder en duidelijk afgeven in Den Haag. Wij willen een eerlijke verdeling.

Labels: , ,