Iedereen verdient het om waardig ouder te worden

Bejaarde man.jpgwoensdag 14 november 2018 13:00

Zorg gaat iedereen aan. Iedere dag staan er mensen klaar om voor anderen te zorgen. In Nederland is de zorg van goede kwaliteit. Toch zijn er zorgen over de zorg. Is er straks nog voldoende en betaalbare zorg? De ChristenUnie wil dat ouderen op een waardige manier ouder worden en vraagt tijdens de Statenvergadering van 14 november 2018 wat de provincie hieraan kan doen.

De Statenfractie brengt het manifest ‘Waardig ouder worden’ tijdens de begroting 2019 onder de aandacht. Ook al is het niet direct een taak van de provincie. ‘Wij verwachten dat het college zich zal inspannen om ook in Fryslân goede voorwaarden te scheppen, zodat mensen op een waardige manier oud kunnen worden in de omgeving waarin ze leven,’ zegt Statenlid Wiebo de Vries. De provincie kan wel ruimte creëren voor passende woonvormen. De fractie dient een motie in om in samenwerking met de gemeenten te kijken hoe dit manifest handen en voeten kan krijgen.

De gedeputeerde geeft aan dat het college zich op inhoud goed kan vinden in deze motie. De provincie is bezig om woonafspraken te maken in de verschillende regio’s in Fryslân. Wonen, ouder worden en eenzaamheid staan hoog op de prioriteitenlijst. Toch wordt de motie door de gedeputeerde ontraden omdat de provincie niet het signaal af wil geven hierin het voortouw te nemen. De motie haalt het bij de stemming niet. Gedeputeerde Staten komen in de eerste helft van 2019 met een plan naar aanleiding van het ‘Wenjen oerlis’.

Archief > 2018