ChristenUnie stelt vragen over stopzetten subsidie Kunstmaand Ameland

kunstmand Amelanddonderdag 19 april 2018 15:41

De ChristenUnie snapt niets van het besluit van Gedeputeerde Staten de subsidie aan Kunstmaand Ameland per 2019 stop te zetten. ‘De herijking van cultuurbeleid is nog bezig,’ zegt Reitze Douma. ‘Dit vinden wij nogal voorbarig.’ De ChristenUnie stelt er vragen over aan GS.

‘Kunstmaand Ameland is een prachtig initiatief dat echt uit de Mienskip komt. Zo’n twintig jaar geleden voor en door  vrijwilligers gestart en inmiddels uitgegroeid tot een intiem en verrassend festival waar ongeveer 6000 mensen op afkomen uit binnen- en buitenland. Wij snappen niet dat de Provincie Fryslân hier zo gemakkelijk een streep door zet,’ aldus Douma.

'Zonder subsidie wordt het voortbestaan van het festival bedreigd, zeggen de organisatoren. ‘De provincie heeft volgens ons een rol als aanjager van cultuur. Die rol maakt Fryslan wat ons betreft niet waar met het stopzetten van de subsidie aan Kunstmaand Ameland.’

Volgens de ChristenUnie moet er uit andere potjes wel voldoende geld te vinden zijn om de Kunstmand Ameland overeind te houden. ‘Het gaat maar om een heel klein bedrag: € 25.000.  Deze maand kregen we de Jaarrekening toegestuurd over 2017. Daarin staat dat er een overschot is van 37,2 miljoen euro. Maar liefst 13,9 miljoen euro meer dan verwacht. Dan moet er toch ergens wel geld op te diepen zijn om het voortbestaan van de Kunstmaand veilig te stellen.’

2018 SV 0419 Kunstmaand Ameland70,6 kBapplication/pdfdownload

Archief > 2018